Hur ska jag stödja min kompis
24.07.2023
Hej
Har en tjejkompis som gillar en tjej på våran skola.Hon är för blyg för att gå och prata med tjej.Jag stöttar henne till 100% För det var jag som fick veta det först att hon gillar tjejer.Vill att min tjejkompis ska ta mod tills och prata med person.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.07.2023
Hej,
Tack för din fråga! Vad ljuvligt att du vill finnas där för din kompis och hjälpa henne, det är jättefint av dig :)
Det du beskriver här handlar säkert om att du vill det bästa för din kompis, det tvivlar jag inte på. Men det är viktigt att komma ihåg att det nu inte handlar om vad du vill, utan vad din kompis vill. Din kompis har all rätt att välja själv om hon är redo att tala med tjejen hon tycker om eller inte. Vi alla fungerar olika då det kommer till känslor. Vissa är direkt redo att ta det nästa steget, medan andra inte är det förrän lite senare. Man får ta det i sin egen takt och på det sätt som känns rätt för en själv. Man har inte bråttom någonstans fastän man gillar någon.
Du skriver att du var den första som fick veta om att din kompis gillar tjejer. Det visar att din kompis verkligen litar på dig och känner sig trygg i ditt sällskap, du är en riktigt bra vän. Det du kan göra för att stöda din kompis i den här situationen är att bara vara där och lyssna på henne. Kanske hon vill ta det lite långsammare, eller kanske hon behöver uppmuntran för att våga gå fram till tjejen hon gillar. Diskutera först med din kompis, så att du vet vad hon har för önskemål och om det i så fall finns något som hon önskar att du kunde göra. Om hon vill ta det i en långsammare takt bör du respektera det. Det kan kännas skrämmande och nervöst att tycka om någon, vilket är helt normalt, samtidigt som det ofta känns så otroligt härligt. Det att man inte vet om den andra gillar en eller inte gör allting mera spännande, men det kan också höja tröskeln för att våga närma sig den person som man tycker om. Då behöver man ofta en god vän att tala om det med – någon som lyssnar.
Kram, Lila