Ingen livslust kvar!
14.07.2014
Hej!
Jag har många saker som snurrar omkring i mitt huvud och jag vet inte alls var jag skall börja. Men jag har nu haft det jobbit i en lite längre tid och orkar snart inte mer! Jag skär mig och det blir bara djupare och djupare jag tror nog mamma och pappa vet om det fasst jag sa jag skulle sluta, men det är så svårt.. Jag vet int om jag har någon psykolog just nu eller, det går väldigt upp och ner och börjar bli trött känner mig så ensam! Sover nästan inget, skär mej nästan varje dag, är ofta för mig själv, vågar inte fråga om ja får göra saker för mamma å pappa är rädd de skall bli arga. Allt känns bara tomt och snart orkar ja int leva längre. Har haft många tankar på att försvinna långt in i skogen å bara ligga där tills jag dör elr göra något åt mig i skogen.. Jag hoppas ni har nå exempel vad jag skall hitta på.! Tackar för svar redan! Gråtfärdig

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
16.07.2014
Voj gulle vännen, Gråtfärdig <3 <3 <3
Du verkar ha det jätte jobbigt och har haft det en tid också. Men det är inte meningen att du ska gömma sånt här för dina föräldrar och andra som finns i din närhet. De älskar dig och vill ditt allra alllra bästa, de blir inte arga för att du berättar att du mår dåligt. De kommer att vilja hjälpa dig. Stäng dem inte ute från ditt liv!
Ibland så behöver vi alla få hjälp att orka ta oss vidare i livet. Det kan vara olika saker som drabbar oss men för de allra flesta så kommer det både bättre och sämre perioder i livet. Vi servar bilen och alla andra maskiner som finns i våra liv, men många gånger glömmer vi bort att serva oss själva. Jag tycker det låter som att du verkligen skulle behöva få lite hjälp nu just. Inte fixar du ett brutet ben själv heller, eller ett hål i en tand? Vi behöver få hjälp och det ska du ha nu och det genast! Kolla in våra HJÄLP sidor, där har vi en hel massa ställen som man kan vända sig till både om man vill chatta med någon, eller tala med någon IRL eller i telefon. Det finns också en massa jätte fina nya sidor från Psykporten för unga där man kan läsa om olika sätt att på egen hand hitta utvägar, där finns också bra information om vart man kan vända sig om man behöver mera hjälp. Lova att du klickar in dig på de här sidorna nu.
Jag börjar tänka på att om det skulle finnas något som får dig glad eller på gott humör? Något djur, eller en tv serie/film, böcker tjaaa det kan ju vara vad som helst. Försök funder om det finns något som gör att det känns bättre en stund och få in mera sådant i ditt liv. När man mår dåligt och har det jobbigt ska man skämma bort sig själv men BARA sånt som får en att må bra. Det kan vara olika saker för olika människor. Jag brukar försvinna in i bokens underbara värld då jag mår sämre. Helst ska det vara romantiska Harlekin böcker, där de alltid får varandra i slutet osv. Det kan kännas skönt att ta en paus från sitt eget liv ett tag och bara leva sig in i någon annans bekymmer och tankar för en stund. Om du tycker det är jobbigt med böcker så kan jag varmt rekommendera ljudböcker, då får man ligga bekvämt och behöver inte hålla i en bok utan får bara lyssna. Kolla in närmaste bibliotek, de har säkert massor. Personalen brukar också vara kunnig och ge bra tips och råd om du lite säger vad du vill läsa. Obs. det ska inte vara några dystra analytiska psykologi böcker, sånt tar för mycket energi, speciellt om man har lite för lite av den varan från förr.
Kanske du hellre skulle se film, det finns ju ett aldrig sinande utbud av olika filmer på nätet, bara att välja och vraka. Här är det vikitigt att välja endast roliga komedier gärna lite romantiska ;)
Vi har ju en hel massa information om hur man kan pigga upp sig själv och hitta tillbaka till glädjen i livet, läs mera HÄR.
Men som sagt var jag tycker det låter som att du borde få hjälp av ett proffs nu. Jag hoppas du hittar något bland allt som finns på våra sidor som jag länkat till.
Du ska komma ihåg att du är jätte värdefull och viktig, precis lika mycket som alla andra. Jag håller tummarna för att du hittar något som passar dig av allt detta. Hör jätte gärna av dig igen så vi får veta hur det går. Vi finns till här för dig och alla andra som vill och behöver ha vårt stöd.
Många kramar från ungdsomsinformatörerna Sanna och Lena