jag som drömmer madrömmar igen
04.07.2014
Jag som drömmer madrömmar igen, tufft är det! Men det är så att hon blir arg på oss om vi försöker göra något eller säger något, det känns som att det inte är vårt ansvar att ta henne till hvc osv... Hon har plågats i så många år, men gör aldrig något åt saken, jag är så slut över det här men också övriga kompisar, de e som en garnystan som aldrig tas upp det är full av knutar. Vart kan vi vända oss skulle de gå att fara till mentalvårdsbyrån, ede gratis vi vill icke sätta summor på det. Men nu måste vi få hjälp, vi är ca. 6st och alla har tagi dethär olika hårt, ja e kanske den som grubblar mest av alla. Har haft själv ätstörningar, problem med mig själv å nu har ja madrömmar som varvas av att jag gråter eller kissar på mig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2014
Hej igen vännen!
Jo, ring till mentalvårdsbyrån! Om din kompis är 20 år eller yngre, så är det till barn- och ungdomssidan ni ska vända er, här finns kontaktuppgifterna och öpptettiderna https://www.sochv.jakobstad.fi/index.php3?use=publisher&id=1793&lang=1
Så tveka inte nu, bara RING dem direkt! Fundera inte två gånger heller, ta upp telefonen nu och gör det. Bekymra dig inte om vad du ska säga eller hur, bara häv ur dig allt på en gång. De ställer frågor som de behöver svar på, så lägg inte energi på att fundera tex hur du ska formulera dig. Och var inte rädd för att din kompis ska bli arg på dig för att du ringt. Nu handlar det ju faktiskt om dig också, att DU mår dåligt, och det har du all rätt i världen att få hjälp med! Dina vänner också. Personalen på mentalvårdsbyrån tar sedan kontakt med henne och hand om henne, bara du berättar för dem att hon finns, så har du gjort vad du kunnat.
Behöver du eller dina kompisar annars också lite stöd, så skulle vi tipsa om de uppsökande ungdomsarbetarna. De finns vid After Eight i norra delen av Österbotten, vid Föregångarna i mellandelen och vid JobCenter i södra delen av Österbotten.
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott