Kan jag vara gravid??
26.03.2019
jag och min pojkvän hade annan typ av närkontakt, men inte slidsex. Kan jag bli gravid fastän jag tror att han inte kom av det, för i så fall skulle jag nog ha märkt av om han kommit och han skulle nog ha nämnt det.
Jag tror att han fick in sin penis lite i mig för det gjorde lite ont snabbt en stund, men han sa själv att han knappt fick in den. Och det var absolut högst i 5 sekunder i så fall. Vill också nämna att vi inte använde kondom för vi tänkte inte ha sex.
Men inte kan väl jag vara gravid?? Detta skedde för lite mer än en vecka sedan. Hade sjuk mage i några dagar direkt efter detta, men om man är gravid borde man väl inte känna av det så fort?
tar inga p-piller eller liknande. Borde jag börja ta det? känns jobbigt att diskutera det hemma varför jag vill börja ta p-piller i så fall, känns som att de tror att jag skulle vilja ta det bara för att jag har pojkvän.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej.
För att man skall kunna bli gravid så krävs det nog att penisen är inne i slidan. Visst - det är ju teoretiskt möjligt om killen kommer precis vid slidöppningen och sedan för in ett finger att han skuffar in lite spermier - men det är osannolikt att det skulle leda till graviditet. Men vill man vara helt säker så skall man använda kondom då penisen är vid slidmynningen. Du skriver att han inte kom - och ja, det skulle du nog antagligen ha märkt. Men risken för försats finns alltid - så om man vill ha närkontakt eller penetration så måste kondomen sitta på.
Du har helt rätt i att du inte skulle märka av några symtom på graviditet direkt efter sexet. Så snabbt går det inte. Jag tycker absolut att du skall överväga p-piller. Med tanke på din ålder så har du all rätt att bestämma detta själv och du behöver inte ha dina föräldrars tillstånd till det. De behöver inte ens veta om det om du inte vill. P-piller har flera fördelar, dels gör de mensen mer regelbunden och dels skyddar de mot oönskad graviditet - och med tanke på din ålder så har dina föräldrar inte längre rätt att besluta i dessa saker.
Ni är båda två sexuellt myndiga, så rent åldersmässigt skulle det inte innebära problem fast du skulle vara gravid - men givetvis skulle det vara ett problem eftersom ni just nu inte vill ha barn.
Ordna med preventivmedel så är sex mycket roligare och man kan slappna av mer. Vill du börja med p-piller eller något annat hormonellt preventivmedel så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun.
Kram
Tessi