Kliar under fötterna
09.07.2015
Hejsan!
Jag har en sån konstig fråga att jag undrar varför det "pickar" och kliar under mina fötter?
Det är under hela foten som det kliar, men mest hälen och trampdynan.. Det syns ingasomhelst märken eller något förutom en enstaka röd prick på ena foten..
Till saken hör att jag i måndags gick med våta strumpor och skor i flera timmar på mitt utomhusjobb då jag inte slapp och byta.. Kan det ha något med saken att göra?
Jag blir galen av kliandet! Det har hållit på sedan måndagkväll (3 dagar), och jag sover jättedålit då det kliar. Inatt sov jag knappt alls... :(
Jag har oftast smörjt dem med vanlig fuktgivande fotkräm, men inatt prövade jag lägga hydrocortison, men det gjorde ingen skillnad.. Trött

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.07.2015
Hej, trött
Är det på huden det pickar och kliar, inte inne i foten? Jag tänker bara om det är som "myrkryp" eller om det är på huden. "Myrkryp" har att göra med cirkulationen och kan bli bättre av att man masserar fötterna och benen eller rullar en flaska eller nåt under fötterna. Men om det är på huden som det pickar och kliar kan det nog ha att göra med att du gick med våta strumpor och skor så länge. Det kan vara en släng av lite fotsvamp. På Apoteket finns Lamisil som man får köpa utan recept, man behöver bara sätta det en gång. Ibland funkar det inte med endast en gång men du kan ju prova. Jag kan tänka mig att du får nå fel av kliandet, har egen erfarenhet av fotsvamp :(
Om Lamisil inte hjälper kan det vara bäst att boka tid till Hvc så du får en starkare medicin på recept.
Sommarhälsningar från ungdomsinformatören Sanna