Luktar illa
22.05.2015
Hej,en tjej i våran klass luktar jätte mycket svett. Vi har sakt till vår lärare men hon blir bara sur på oss när vi säger till henne att hon luktar svett,läraren har sakt att hon ska göra ngt åt det men inget händer. Alla i klassen mår dåligt av detta å ingen vågar säga detta till henne f2f. anonyma

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.05.2015
Hejsan! Det var ju tråkigt att läraren blev sur. Tillika har läraren tystnadsplikt och kan inte berätta åt er ifall hon/han redan har gjort eller tänka göra någonting åt saken. Kanske ni också kunde fundera med skolhälsovårdaren? Hon kanske kunde prata lite med tjejen.
Det finns ju barn som inte har möjlighet (pga dåliga duschmöjligheter, ekonomi osv) till att sköta sin hygien så enkelt hemma. Det finns barn som har föräldrar som inte bryr sig. Mycket tråkigt men sant. Så visst kan man uttrycka sin oro och omsorg över andra som luktar svett, men samtidigt behöver man akta sig för att såra någon så att det blir känslan av att vara mobbad. Jag får tyvärr lite känslan av din text att den här tjejen inte blir riktigt snällt bemött...
Kan du vara en god vän och prata med henne på tumis? Man kan inledningsvis exempelvis oroa sig för att man själv luktar svett. Efter jumppan till exempel berätta att man själv alltid måste duscha efter jumppan, sätta dödö och alltid ta på rena kläder för annars stinker man apa. Skulle det vara en öppning och kanske en liten vink?
Om det känns jättejättesvårt är det väl åxå ett alternativ att printta ut den här frågan/texten och sätta i hennes väska, skolskåp eller så för att hon ska hitta den och läsa. Men det tycker jag är ett lite fegt sätt. Hon blir kanske lessen och tycker att ni alla har pratat om henne bakom hennes rygg.
Bemöt henne på ett sätt som du också skulle vilja bli bemött ifall du vandrade i hennes skor.
Med vänlig hälsning, Annika        barnmorska - hälsovårdare