måå
03.07.2014
Jag drömmer madrömmar hela tiden. Har en kompis som har en maaassa problem som gör att vi kompisar är orolig! Dit hör ätstörningar, distansförhållande,familjeproblem, allergier, destruktiva beteenden. De ehemskt att se en vän lida, och hon vill inte ta emot hjälp! :/
Jag är pånåsätt jääätte rädd att vi snart mister henne. Därför drömmer jag mamdrömmar samma dröm kan uppkomma 4ggr/natt. Drömmer att jag och hon går upp på ett berg ett högt berg. Åså hoppar hon ner, så hoppar jag efter men landar på en klippkant och vågar inte hoppa efter åså skriker jag what to do? Åså vaknar jag gråtandes, eller så har ja kissat på mig, det har hänt ca. 4nätter i rad. Finns det något sätt att hantera detta? Å jag vill inte kissa på mig, kan man bli kvitt det?

Skolpsykologen Jenny svarar
04.07.2014
Hej på dej!
Tråkigt att höra om din vän som har så många problem. Fint att hon har en så engagerad och omhändertagande kompis som du! Att bry sej är om varandra är det bästa vi kan göra för varandra men när engagemanget börjar tära på den egna hälsan måste man stanna upp och fundera vad som är nästa steg. Precis som du gör nu.
Du kan inte lösa din kompis problem, du kan heller inte göra henne frisk. På din beskrivning låter det som att hon behöver en professionell vuxen (kurator, psykolog) att prata med så att hon får hjälp att hantera sin situation. Din uppgift som kompis är att finnas till och stöda men inte att fixa allt till rätta. Jag förstår att du är rädd att mista henne och mardrömmarna kommer av denna rädsla. Har du själv någon att prata med? Finns det någon i din närhet som du litar på och som du kan lätta ditt hjärta åt? Skulle ni kompisar till denhär tjejen kunna turas om lite att höra med henne hur hon mår .. så det inte hela tiden är en och samma kompis som måste ta hand om allt det jobbiga. Ni ska uppmuntra er kompis att söka hjälp. Nu under sommaren kan hon söka sej till HVC-mottagningen eller till mentavårdsbyrån.
Gällande dina mardrömmar fungerar de som en ventil för din oro och stress kring denhär situationen. Du har redan identifierat den bakomliggande orsaken till mardrömmarna. Vet man vad som ligger bakom dem brukar drömmarna lätta. Försök vara avslappnad då du går och lägger dej. Tänk färdigt ut en plan för hur du lugnar ner dej ifall du drömmer samma sak igen. Kissandet hänger ju troligtvis ihop med mardrömmarna. Fortsätter du att plågas av madrömmarna ännu ett par dagar/vecka och blir rädd för att somna tycker jag du ska uppsöka HVC. Jag rekommenderar HVC i detta fall nu eftersom det är semestertider och det kan vara svårt att få tag i hjälp, då är ett första steg att gå via HVC.
Lycka till!
Jenny