Mår dåligt
07.02.2014
Hej! Jag mår dåligt inom mig, men visar ut en helt annan sida när jag är bland folk. Jag har gåt ner nu runt 8 kilo under det senaste året, men jag är ändå inte nöjd. Jo jag har gått från nummer 42 till 38 eller 40 beroende på modellen på tröjor och toppar, men när det kommer till byxor så hittar jag inget. Jag får på mig nog storlek L32W33 som nummern på byxorna är nu för tiden. Det värsta är att alla klädkedjor lagar spikraka byxor, och tänker inte på att vissa tjejer inte kan ha dem för att deras rumpa är lite för stor. Jag är en av dem som måste spendera en förmögenhet på byxor för att de skall passa.
Jag är sjukt trött och mår dåligt av alla perfecta modeller och skyltdockor som är perfeckt smal. Varför kan inte all dess smalhet kunna försvinna? varför kan den perfekta kvinnan vara mullig.
Jag har gått egenom en hel massa skit under mina år och när vi hade presentationer på hälsokunskap, så när ett par pratade om ätstörningar så började jag nästan gråta. Jag har blivit helt konstig efter att en sak hände med en kille för någon vecka sedan.
Varför är det så svårt att berätta åt skolhälsovårdaren om hur misslyckad man känner sig och så?? Har ni några tips på hur man kan få ut det.
Ett annat problem. Jag behöver verkligen någon närstående att prata med, men jag känner mig som att jag bara gräver ner mina problem idem och att de börar må dåligt av att höra på mig. Vad skall jag göra???
Ja jag kommer ite på något mera att skriva just nu, men jag vet att det kommer att ploppa upp många nya frågor och funderingar efter att jag har skrivit detta. den lite onormala

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.02.2014
Hej den fullkomligt normala!
För vet du, du ÄR fullkomligt normal! Jo, se dig runt på allvar, du är inte alls ensam. Ne, nu menar vi inte alla pinnsmala jämnåriga som knappt fått några kvinnliga former än eller som äter ett halvt knäckebröd till lunch utan VANLIGA människor i alla åldrar! Du kommer att se massor med folk med "konstiga" former - här sitter tex en med supersmal rumpa men jättebyst, så jättemånga klädesplagg ser helt tokiga ut på, och en annan med stor rumpa och jättekorta ben. Var tror du alla de människorna hittar sina byxor? Eller går de med tights eller kjol eller tunika hela bunten? Och varför måste alla unga jämt bara vara klädda i jeans? Hur skulle det vara med en snygg jeanskjol och strumpbyxor någon gång - över huvudtaget nååågot annat än den österbottniska "skoluniformen"?? Måste alla se likadana ut, köpa samma märkens jeans - och lida just därför att alla inte alls passar i samma modell på jeansen! Stora delar av mänskligheten skulle kunna se sååå mycket bättre om de klädde sig i klädmodeller som verkligen passade DEM, inte för att det är mode eller för att alla kompisar har likadana? Och don´t get us started med det här med collegebyxor! 9 av 10 ser inte kloka ut i hängbakarna och pås-knäna...
Så vännen, nu är vårt råd att du ger dig ut på en shoppingrunda (nästa gång du har råd - eller så satsar du på en hel dag på olika loppisar och verkligen provar så mycket kläder som möjligt). Ta tex en hel lördag så att du verkligen har tid på dig - och far fast till en annan stad som har ett annat utbud av affärer än de där samma gamla som alla kompisar också har köpt sina jeans i. Börja skapa en ny garderob åt dig - och samtidigt en identitet. Visst kan det kännas tryggt att vara klädd precis som alla andra - men alla andras mode behöver alltså inte alls vara det snyggaste för en själv.
Läs dock före alla de tips vi ger på sidorna om utsida och utseende, allt om kroppsform och hur man framhäver/döljer olika kroppsdelar osv. Och så tar du en pålitlig, ärlig, ÄLDRE person med dig! Du behöver absolut ett smakråd, för man kan helt enkelt inte se sig själv objektivt och ärligt i en spegel. Det kan bara någon annan göra, har vi märkt. Man ska absolut inte shoppa med kompisar, anser vi, eftersom det då lätt blandas in en massa "borde", vad som är "inne just nu", vad alla andra har, vad som är fult/snyggt, vad man skulle skämmas för, avundsjuka... Oftast är det inte alls så stora fel på morsans smakråd som man skulle kunna tro! Om det känns stört omöjligt, hur är det då med tex en äldre kusin, en kompis mamma eller liknande? Och vet du, personalen i de bättre klädbutikerna är ofta otroligt duktiga på vad som verkligen passar och inte och de är ju där för att hjälpa oss hitta snygga kläder att känna oss bekväma i!
Och så köper du sådant som du faktiskt ser snygg ut i! Det hänger ofta helt på detaljerna, så som var på rumpan fickorna är placerade eller längden på koftan eller ringningen på blusen. Tro oss nu: du kommer att känna dig som en helt ny människa när du är klädd i kläder som verkligen framhäver dina fina sidor och döljer det du vill att de ska dölja. Det är ju så himla onödigt att du ska må dåligt - när det faktiskt går att förändra bara du tänker lite smart! Ibland är inte Det Stora Gyllene Knepet när det gäller att börja gilla sig själv och sin kropp inte alls att gå ner i vikt utan att hitta de rätta kläderna!!! Tro oss!
Hoppas du snart kan se dig själv i spegeln och le!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna