mår dåligt
28.07.2016
Hej
Jag har nästan alltid hatat mig själv
Min kropp, mitt hår, ja mitt utseende överlag
Jag måste också prestera bra i skolan och på jobbet för att försöka visa att "jag duger"
Jag tycker själv att jag är så otroligt tjock och ful
Har länge försökt gå ner i vikt men inget fungerar så blir bara mer besviken på mig själv
Har också flera fysiska problem som jag inte vågat prata med någon om.
Är så otroligt trött på skolan, har ångest över att behöva fara tillbaka dit nu efter sommarlovet
Jag har nästan alltid haft självmordstankar från och till men nu på senaste tid känns det som att det inte är frågan om om jag ska göra det eller inte, snarare när och hur.
Känns som att det inte finns nån mening med livet.
Pallar inte mer, vad ska jag göra?? tröttatjejen

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.07.2016
Kära tröttatjejen <3
Mitt hjärta blöder för dig. Ingen ska behöva må så där dåligt. Har du fått någon hjälp tidigare med dina tankar eller är det först nu som du tar steget och berättar? Jätte bra av dig att skriva hit!!!
Jag tänker bara att du borde få gå och prata med någon så att du kan få hjälp att svänga dina tankar. Man ska inte behöva klara allt själv, det gör ingen. Alla har vi våra ups and downs, men om de blir oss övermäktiga ska vi be om hjälp. Det lönar sig inte att lida i det tysta och må jätte dåligt. Det finns massor med folk som är till för att hjälpa oss då vi mår dåligt, men de kan inte hjälpa om de inte vet att vi behöver hjälp. Det första du kan göra är att ta kontakt till ditt eget Hvc så får du en början på allt. Där kan de lotsa dig vidare till en sån hjälp som passar bäst.
Jag vet att det är lätt hänt att man fastnar i tankar på hur dålig och hopplös man är och hur lyckade och perfekta alla andra är. Men du ska veta att det finns ingen som har det perfekta livet, vissa vill påskina att de har det, de brukar vara de som mår som sämst. Är det inte det ena så är det något annat som stör en i livet. Nu känner jag ju inte dig eller vet hur du ser ut, men jag är ändå helt säker på att det finns många saker som är jätte fina med dig och som någon annan avundas dig för. Så är det alltid, man ser det inte själv men det finns där. Jag tror du skulle må bra av att boosta din självkänsla lite just nu. Vi har en hel del på våra infosidor som du hittar HÄR. Det kan vara svårt att hitta sitt rätta jag och att kunna känna sig nöjd och glad över att man är just den man är. Men det är dit man borde komma, när man inte hakar upp sig på alla små detaljer, håret som inte faller som det ska, brösten som är olika stora, knäna som ser ut som stryk jaaa man kan fortsätta hur långt som helst. Men så länge man håller på och drar ner sig själv genom att tänka dåliga och elaka tankar om sig själv så kommer man att må dåligt. För att komma vidare måste man försöka börja gilla sig själv. Inte det lättaste, jag vet, men det går, bara man kämpar.
Ta för vana att varje morgon göra upp en lista (eller varje kväll om det passar bättre in i programmet), på fem saker som du är nöjd med dig själv över. Det kan vara något fiffigt, snabbtänkt som du sagt i rätt ögonblick en gång, att du kan bry dig om andra och vara hjälpsam med den som har det svårt, ditt vackra skratt eller vad som helst. Men fem saker varje dag måste det vara, ta den tid du behöver för att komma på dem, sen sätter du in dem i ett häfte eller på insidan av ett skåp och börjar dagen med dessa saker. Försök att alltid om elaka tankar vill komma upp ta fram de snälla sakerna och hjärntvätta din hjärna med dem. Man kan faktiskt styra sina tankar, man kan tvinga sig till att se positivt, men det kräver övning och självdisciplin.
Sen allt som du skulle vilja ändra på/är besviken på dig själv med så som tex vikten. Nu igen vet jag ju inte om du alls behöver gå ner i vikt, jag vet ju inte hur du ser ut, det kan ju vara att det bara är något som du själv tycker. Men oberoende så måste man sätta upp små delmål för sig själv. Man kan inte tänka att man huxflux på noll tid ska banta/träna bort en eller två klädstorlekar. Man kan inte förvänta sig att allt plötsligt ska ändras över en natt. Om man kanske inte är den sportiga typen så kan man inte dömma sig själv så hårt. Åsikterna går isär hur länge det tar för att skapa en nya vana, vissa säger 66 dagar, andra 21 dagar.
Börja med att tänka att du ska gå en halvtimmes promenad 2 gånger i veckan. Sen ökar du till tre gånger och snart har din kropp blivit beroende av att komma ut på en promenad och det kommer att gå av sig självt. Kanske gillar du inte att gå på promenad, testa simhallen då istället eller något annat som du tycker är roligt. Men stirra dig inte blind på vikten. Enligt undersökningar så är det skadligare att vara otränad och mager än att vara tränad och lite överviktig. Med andra ord, se till att du håller flåset uppe då du rör dig men haka inte upp dig på om du går ner de där kilona som du suktar efter. En kropp som får lagom med mat, frisk luft, motion och massor med glädje är mycket mera attraktiv och vacker än en som plågas till bristningsgränsen och aldrig får unna sig något gott eller roligt.
Man ska njuta i livet, framförallt här och nu. Undvik att älta sånt som är gammalt och oroa dig inte över det som ännu inte hänt. Ta bekymren då när de kommer och gå sen vidare. Ingen orkar om man ältar och vältar all världens bedrövelser hela tiden eller om man alltid ser det lilla MEN i allt. Alltså att inget kan vara helt och fullt perfekt för det finns ju alltid något negativt i allting. Det är alldeles rätt att det finns något negativt i allt, men på samma gång finns det också något positivt i allt. Hur eländigt en sak än kan vara, så finns det alltid alltid något litet positivt och bra i det också, fast ibland måste man leta länge innan man hittar det.
Att vara trött på skolan hänger säkert ihop med att du inte mår så bra just nu. Men du har säkert ändå i något skede valt det du studerar och åtminstone då tyckt att det verkade bra. Visst kan vi ändra oss, det är helt  ok. Men om man pratar med kuratorn eller studiehandledaren så brukar det finnas olika alternativ så att man inte ska behöva må dåligt av skolan iaf. Kanske ett mellanår, kanske mera praktik, kanske något helt annat? Det är bara du som sätter hinder ivägen för en förändring, säg till att nu måste det ske en förändring och be om hjälp så ska du se att det kommer att ordna sig.
Dina tankar om självmord skrämmer mig verkligen. En mycket nära person till mig tog sitt liv i våras och all den sorg och bedrövelse som det har fört med sig till många många människor i hens närhet skulle hen aldrig ha velat vara orsaken till. Det är aldrig ett alternativ att ta sitt liv. Det finns inget som är så totalt hopplöst och olösbart att det inte finns andra utvägar, kom ihåg det. Allt går alltid att reda upp, oberoende av vad det är. Men man måste be om hjälp och man måste ta emot den.
Gå in på Psykosociala förbundets sidor, där kan du hitta mera hjälp. På våra HJÄLP sidor, hittar du flera ställen dit du kan ta kontakt, chattar mm. Lova att du söker dig till hjälp, för den finns att få, men den trillar inte över dig om du inte säger att du behöver den.
Många varma kramar till dig, hör av dig igen och berätta hur det går. Vi finns här 24/7 för er kom ihåg det <3 <3 <3
Ungdomsinformatören Sanna