mår illa
25.03.2019
Hej! Under denna veckan har jag börjat må illa det är just då när jag äter eller dricker te. /ej gravid///
Jag känner mig som att spyan kommer upp, men det gör inte det. Jag mådde illa när till exempel jag åt ägg. osv. Jag borstar några några gånger tänder för att få smaken av tandkräm för det ska bli bättre. det är inget allvarligt i mina ögon därför åker jag inte till vårdcentralen. Men varför är det så?? ellis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2019
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att säga varför du mår illa. Det kan bero på många olika saker, allt från ett virus (släng av magsjuka) till att du helt enkelt äter för lite.
Jag tycker att du skall fundera över vilka tider på dygnet som ditt illamående känns som värst, och när du då senast har ätit. Det är ganska vanligt att man mår lite illa om magen är helt tom, så då föreslår jag att du skulle testa med att äta någonting som ändå känns ganska fräscht då du känner av illamåendet. T.ex. en frukt eller ett knäckebröd.
Jag tror inte heller att ditt illamående beror på någonting allvarligt. Om illamåendet försvinner så kan du konstatera att det var någonting övergående, och annars får du försöka se över dina matvanor så att du äter lite, men med kortare intervaller så att inte magen hinner bli helt tom. Att du t.ex. började må illa om du drack té på tom mage är det inte heller speciellt konstigt eftersom té lätt kan irritera magen.
Ta det lugnt och följ med. Vid behov kan du tala t.ex. med din skolhälsovårdare om saken.
Kram
Tessi