Mens
21.01.2019
Hej på er!
Har lite frågor gällande mens, p-piller och spiral .
1. Om mensen ej börjar på de 4 sockerpillerna , kan då mensen börja när man börjar ta en hormontablett på en ny karta ?
2. Trivs inte med att äta p-piller alls, kan man skaffa spiral efter man ätit en karta slut?
3. Måste man först boka en tid för att prata med en gynekolog innan man lägger in hormonspiral eller kan man bara ringa och säga att man vill beställa en tid för att lägga in spiralen direkt ?
4. Måste man får riklig ordentlig mens innan man kan lägga in en spiral dvs. ska man först ha fått mensen innan man lägger in den och inte före mensen skall komma i månaden?
5. Vad kostar det att lägga in en spiral?
Mvh/ L L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2019
Hej.
Beroende på vad det är för piller du äter (?) så finns det en möjlighet att din mens inte dyker upp alls, att du nästa månad får mellanblödningar, eller att mensen kommer nästa månad. Det är väldigt individuellt, och i all synnerhet om det är din första pillerkarta - då finns det ingen som kan säga hur situationen kommer att se ut nästa månad.
Du skriver att du inte alls tycker om att äta dina p-piller, men eftersom jag inte vet vad det beror på har jag svårt att ta ställning till det. Om det t.ex. beror på biverkningarna så kan det hända att de går över - men det kan också hända att du skulle uppleva samma biverkningar med spiral. Beroende på vad det är alltså. Handlar det enbart om att du inte tycker om att ta ett piller varje dag så är givetvis spiralen lättare.
Det beror på när du senast har varit på undersökning och papa-prov huruvida spiralen kan sättas in direkt, eller om det kräver ett besök till barnmorska före. Jag tycker helt enkelt att det lättaste skulle vara om du ringde till preventivrådgivningen och frågade av dem. De har möjlighet att ställa alla de frågorna som behövs för att utreda saken.
I den kommun som du bor så borde preventivmedlen ha blivit gratis för unga personer fr.o.m. årsskiftet, men eftersom jag ännu inte har fått det bekräftat så kan du fråga om den saken samtidigt som du ringer till preventivrådgivningen.
Kram
Tessi