mens
22.01.2019
hej när jag har mens vid dag 6 och 7 så svider det i fittan. Då när jag har slut på mens brunaktig färg... Jag undrar vaarför det svider?? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2019
Hej.
Jag vet inte vilken form av mensskydd du använder, men jag gissar att svedan kan bero på att din mens då pågått under så många dagar att det påverkar dina slemhinnor - egentligen oavsett om du använder binda eller tampong. Bindor innehåller i allmänhet plast, och egentligen oavsett var på kroppen man skulle lägga en fuktig plastbit i 7 dagar så skulle det leda till någon sorts hudreaktion. Detsamma gäller tamponger - som dessutom sitter inuti där slemhinnorna är ännu känsligare och bakterietillväxten större.
Jag tycker att du skall testa med menskopp, dels för att den är lätt och praktisk, men också för att denna typ av problem inte förekommer lika ofta med menskopp. Den är billigare,  och snällare mot både miljön och din kropp. En menskopp kostar runt 25 euro och kan köpas från apoteket, nätet och vissa hälsokostaffärer.
Tvätta dig med vatten i underlivet en gång om dagen, och använd inte tvål. Smörj huden vid behov med t.ex. Bepanthen eller oparfymerad olja.
Kram
Tessi