Mer muskler
09.01.2014
Hej :)
Hade tänkt börja träna mer i år, vill gärna ha mer synliga muskler, som 6-pack, men vet inte hur jag ska träna och hur ofta och så :S
Och hur ska jag äta?
Vet inte vad jag ska ta mig till, har lite problem med maten, och har haft det i 1 år nu...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.01.2014
Hej, vi skickar din fråga till en personlig tränare som kan ge bästa tänkabara tips och råd. Svaret kommer här under så fort vi får det :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer svaret:
Hejsan!
Eftersom du är så ung ännu växer din kropp fortfarande. I tonåren händer mycket i kroppen och man kan tycka att man har för mycket fett på kroppen fast det egentligen inte alls är så! Det är jättebra att du vill träna men du måste komma ihåg att allt måste göras med måtta, och att du kan skada din kropp om du börjar träna för mycket och för tungt i din ålder. För att få synliga muskler måste man träna väldigt målmedvetet och följa träningsprogram och man måste också vara medveten om hur man ska äta. Om man börjar träna hårt samtidigt som man börjar äta mindre går kroppen in i ett så kallat sparläge. Det betyder att kroppen tror att det är svält och på grund av det inte alls vill släppa ifrån sig några kilon, tvärtemot, den sparar på allt för den vet ju inte om den kommer att svälta länge! (Smart va?! J)
För att få större och mer synliga muskler måste man träna enligt muskeluppbyggande program. Det här betyder att man t.ex. går på gym 2-3 gånger i veckan och tränar målmedvetet. För att få en synlig så kallad 6-pack måste man ha ganska lite fett på kroppen. Det är inget jag rekommenderar åt någon som ännu växer! Man kan inte heller punktförbränna, dvs, förbränna fett på bara ett område på kroppen. För att få musklerna att synas måste man vara ganska envis och faktiskt träna regelbundet, det går inte att bara träna nu som då. Det tar flera månader innan det syns att musklerna har blivt större så ha tålamod, man får inte ge upp för att man inte ser synliga resultat inom en månad eller två! Om du vill börja gymträna är det jätteviktigt att du lär dej alla rörelser så att du inte skadar dej själv. Fråga hjälp i gymmet, de som jobbar där vet hur maskinerna ska användas!
Det är jätteviktigt att du äter regelbundet då du ökar på träningsmängden. Om du inte äter, orkar du inte heller träna, så enkelt är det! Försök äta morgonmål, lunch, mellanmål och kvällsmat varje dag. Du vet nog säkert att godis, limsa, kakor, glass, chips och sånt inte är bra för dej, speciellt inte om du vill få synligare muskler! Försök äta bra vanlig mat med mycket grönsaker till, och kom ihåg att du måste äta fett också. För utan fett i kosten sparar kroppen på det fett den har, svälten, du minns väl?! J
Kom också ihåg att du inte ska stirra på vågen om du vill börja bygga muskler. Det kan hända att du faktiskt går upp i vikt fast din kropp blir fastare och smalare för musklerna tar mindre rum än fett men väger mer!
Hoppas du är nöjd med svaret, fråga gärna igen om det är något du funderar på! LYCKA TILL! J
Hälsningar PT-Sarah