Min mage börjar låta efteråt
02.01.2014
Hej, det här känns jättekonstigt men efter att jag och min kille har legat med varandra så börjar min mage typ låta, lite som när man är hungrig. Och jag undrar varför den gör det och om det går att göra något åt det, för det är som lite moodkiller när magen börjar kurra. :$ N.M.S

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
08.01.2014
Hej N.M.S!
Vet du, det är nog inget ovanligt att magen börjar ha en massa ljud för sig efter sex. Det beror nog då bara på att man rört på sig fysiskt och legat i olika ställningar, vilket i sin tur "rört om" i magsäck och tarmar. Fanns där tex luft från förr så börjar kanske den röra sig igen, vilket kan låta som kurr i magen. Eller vem vet, kanske du helt enkelt bara blir hungrig av ansträngningen, precis som av vilken annan motionsform som helst?
Men vännen, vi MÅSTE ju också kommentera att du har sex fastän du är så väldigt ung. Du vet att det inte riktigt är okej. Hur "stor" du än känner dig, mogen och utvecklad, så kan man kanske jämföra det lite med att flytta hemifrån. Du skulle överleva att bo ensam nu, men det skulle gå sååå mycket bättre om du var 16 eller 18. Både vad gäller hur du skulle må av det och hur bra du skulle klara av det praktiska. Mognad är svårt att veta hur mycket man har av förutom när man ser bakåt i tiden. Tänk bara hur "omogen" du var för ett år sedan eller två - tänk hur mycket du kommer att tvecklas och mogna ännu. Att ha sex när man är för ung är i bästa fall bara en blek kopia av vad sex borde vara och kännas som när man verkligen är redo för det och gör det med rätt person i rätt situation. I bästa fall alltså. I värsta fall tar det ont, gör att man känner sig utnyttjad eller får obehag av sex i framtiden eller lämnar sår i själen om man gör något man egentligen inte alls är mogen för. Man kanske gör samma fysiska saker under sex som äldre gör, men har ingen chans att känna den där fantastiska njutningen, de mind-blowing orgasmerna osv - för kroppen är helt enkelt inte där än, än mindre knoppen. Att ha fått mens och bröst betyder inte att man är mogen för sex, det är otroligt mycket mer som ska utvecklas i kroppen (allt från nervbanor till slemhinnor) för att man på riktigt ska kunna njuta av all den njutning som sex kan ge när den är "rätt".
Och även om man haft sex så betyder det inte att man måste fortsätta ha sex. Man kan säga stopp och nej och jag vill vänta ett tag - även till en stadig pojkvän. Blir han sur är det honom det är fel på, inte dig. Alla får bestämma över sina egna kroppar och alla får tänka att oj, nä, det här var ju kanske inte så smart att göra och liksom trycka på paus-knappen och fortsätta sedan när det känns mer lockande, mer positivt, mer njutningsfullt igen.
Det här med mognad är en av orsakerna till att det egentligen är 16 års "åldersgräns" på sex enligt Finlands lag - för att skydda unga från att göra eller utsättas för något som de inte är mogna för och som därför kan skada dem. Är dessutom partnern över 16 år så blir det faktiskt brottsligt och kan räknas som sexuellt utnyttjande.
Så vännen, att det låter i din mage är inget du behöver fundera på, men vi skulle gärna önska att du funderade över ditt sexliv. Kan du därför snälla gå och läsa mera om hur man vet om man är redo under Information - > Kärlek och sex?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena