Mina naglar blir bara värre med åldern
12.08.2015
Hej, sen jag var barn så råkade jag bränna ringfingret ganska djupt då jag var 9 år gammal, jag råkade få varm soppa och jag fick andra stadiet av brännskada. Efter en viss tid då det hade läkt började jag få typ exemutslag på det fingret så jag gick till en vårdcentral med min mamma för att jag var så pass liten och då fick jag kortisonsalva som jag skulle testa, den fungerade dock ej, så jag fick olika recept av docktorn men de funkade ej heller så jag sket i o smörja mig med de, med åldern så började jag märka att mina fingrar reagerade så fort jag kom i kontakt med något syrligt eller om jag råkade få blöt salt på fingrarna, då fick jag exem utslag och det kliade jätte mycket, det kunde hålla så i minst 3 dagar . Men med tiden så började de svullna upp lite också speciellt högra ringfingret men docktorn sa inget till mig förutom att jag skulle fotrsätta med salvorna ( då var jag runt 16-17 år gammal) nu när jag har blivit 20 år så märkte jag att den nagel börjar inte växa normalt, jag får någon typ av rafflande nagel på det fingret, dem ska ju växa slät och rakt med nu så är den ojämnt och ful. Vad kan det vara ? Och vad ska jag göra? Går det att få den att läka ordentligt så att nageln kan bli slät och fin eller är detta något jag kommer få lida med hela livet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2015
Hej,
Handeksem i sig är jättevanligt, ca 10-15% av alla kvinnor drabbas någon gång av det. Men lite beroende på arftliga faktorer och miljö/matvanor så är situationen ändå olika för alla. Eksem på händerna kan bero på olika saker, t.ex. allergi för olika ämnen (kontaktdermatit) eller bero på t.ex. långvarig exponering för vatten eller kyla (irritativt handeksem). Eftersom jag inte känner till alla detaljer så vet jag inte till vilken kategori dina eksem hör, men högst antagligen beror din räfflade nagel på att du har eksem på händerna.
Det är inte alltid så lätt att hitta rätt salvor som hjälper vid just dina eksem, men ett lite trist faktum med salvorna är det att det helt enkelt gäller att smörja, smörja och smörja. Salvorna hjälper bara om man använder dem.
Mitt förslag är därför att du pånytt skulle besöka läkare, en hudspecialist om det är möjligt, som skulle ha förståelse för din situation och veta vilka salvor du kunde ha hjälp av. Eksem på händerna kan vara riktigt besvärliga och invalidiserande - men problemet brukar för det mesta inte vara konstant. Det kan nog bli bättre med rätt behandling, det gäller bara att hitta den. Och jag tror att om situationen med eksemen på händerna blir bättre så kommer nageln också att bli det. Så boka en tid till läkare och ge salvorna en ny chans!
Kram!
Tessi