mitt fel?
17.02.2014
Hej Decibel! Jag är en tjej som nyss var i mitt första förhållande någonsin och måste bara skriva av mig om en sak, nämligen hur min kille tafsade på mig. För mig kändes det inte alls bra när han först började ta mig på röven och så, men sen tänkte jag att det är väl inte så farligt endå. Sen var han full en gång och tog mig på brösten, jag sa nej men det var ju inte till särskilt stor nytta när han var full. Jag nämnde det här åt honom några dagar senare men han tog det som att jag hade gillat det, och så började han ta mig på brösten hela tiden. Jag sa sluta och nej och sånt men han fattade inte vad som var fel och varför jag inte ville så han tjatade och kallade mig pryd och feg och allt sånt där, så tillslut gick jag med på det. Och bara dagar senare började han pilla mig mellan benen. Första gången han gjorde det gick jag därifrån och då skrattade han. Jag låste in mig på toan och hade en slags panikattack och han stod utanför och skrattade och sade bara "blev du våt nu va". Han fortsatte att ta på mig när vi låg och kelade, och när jag försökte dra mig undan höll han fast mig så att han kunde ta på mig. Det var hemskt och jag grät alltid när jag kom hem. Det var riktigt otäckt, och fast jag sa nej och sluta så var det som om att han inte fattade att jag inte ville. Han tafsade på mina bröst under behån och ville alltid "spoona" så att han kunde trycka sin kuk mot min röv. Det var så hemskt! Jag berättade om det här för kompisar och dom sade att det var lugnt sålänge vi inte hade sex och att man måste bjuda på sig själv till sin kille. Det har nu gått några veckor sen jag fick modet att lämna honom. Men varje kväll tänker jag på hur hemskt det var, och på senaste tiden har jag börjat tänka att det var mitt fel. Jag klargjorde inte tillräckligt tydligt att jag inte ville, jag sa inte nej ordentligt osv.. jag är bara 14 år ingen hade någonsin rört mig sexuellt förut.. ska det kännas skönt och underbart? För mig var det bara otäckt. Förlåt att det här blev så långt jag ville bara ha någon att berätta det här för :( den rädda tjejen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hej du rädda tjej!
Förlåt att du fått vänta lite på svar (vi är lite underbemannade just nu). Och så förtjänar du ju ett ordentligt genomtänkt och empatiskt svar!
För du har alldeles rätt i att känna obehag för det han gjorde mot dig! Med det här menar vi att det är din rättighet att bestämma över din kropp och din rätt att känna vad du känner. Tycker du att något känns fel och obehadligt, så ska pojkvänner (och alla andra) respektera det! Ingen har rätt att få sin vilja fram över din, ingen har rätt att tvinga dig till något och du måste inte ställa upp på något alls bara för att killen råkar vara din pojkvän!!!
Här blir vi faktiskt arga på dina kompisar som menar att man ska "bjuda på sig själv till sin kille"!!! Det måste du inte alls! Inte ens när det gäller att låta honom ta på dina bröst! Det är DINA bröst, du bestämmer över dem, inte han! Det finns inga bestämmelser som ger någon rätt att gå över din gräns, det finns inga saker man "måste" låta sin pojkvän göra (eller göra själv) bara för att man är i ett förhållande!!! Läs den här meningen vi just skrev 10 gånger till, för det här är så otroligt viktigt! Så väldigt många tror att bara för att man är ihop, så måste man kyssas, måste hångla, måste tafsa och till och med måste ha sex. Men det är alltså en av de största myterna i tonårsvärlden just nu!
En pojkvän har inte rätt att kräva något alls - och så fort han har börjat kräva ens en kyss, så har han gått över gränsen. Poängen här är att han krävt det, att du alltså inte gett det av fri vilja för att du själv önskar att han ska göra si eller så med din kropp. Tvärtom har han inte förstått att sluta när du bett honom om det. Det spelar ingen roll om du viskat nej eller skrikit nej, om du försiktigt föst undan honom eller slagits mot honom - varje vettig människa borde förstå redan på kroppsspråket när han/hon gör något fel eller inte är välkommen! När man inte gillar något så stelnar man till. Redan det borde ha varit ett klart och tydligt budskap åt honom bara han hade velat acceptera det. Alla borde vi kunna tolka sådana gester redan i tonåren och förstå bättre än att tvinga oss till något som personen helt klart inte vill ge! Men har du dessutom sagt nej och sluta, så borde han ha fattat - och slutat!!!
Att tvinga någon till något som helst sexuellt genom att tex hålla fast dem eller utöva utpressning anses som sexuella övergrepp och är straffbart. Att tvinga någon till kyssar, spoonande, ta någon på brösten eller mellan benen, det ÄR sexuella övergrepp!!! Du är dessutom under 16 år, så du har dubbelt så rätt, ja all rätt i världen, att göra en brottsanmälan mot honom om du vill! Bara för att du ska förstå hur fel han gjorde mot dig!
Man får nog börja fundera att om en person inte fattar de här signalerna eller inte vill ta dem på allvar, om det är något psykiskt fel på honom (som oerhörd egoism, känslokyla...) eller om han inte blivit uppfostrad alls? I helt vanlig uppfostran ingår att inte göra något mot någon som denna någon inte vill - man ska nog förstå själv när man gör fel även om ingen uttryckligen sagt "Ja sen när du har flickvän och vill tafsa på hennes bröst, så säger hon nej så måste du sluta!" Fast just den meningen brukar nog ingå i vanlig sexualundervisning i skolan. Vi kan inte tro att han inte skulle ha förstått att du inte ville - så det gör honom oavsett till en riktig skitstövel!!! Kanske han är så hila kåt att han inte kan ta hänsyn till någon annan än sig själv, kanske han varit avundsjuka på kompisar som fått röra, kanske han vill skryta inför kompisar om att han fått röra - eller kanske han bara på allvar tror att det här hör till och att det är hans rätt... Men nä, det försvarar ändå inte hans handlingar. Nej betyder nej oavsett vad som motiverar!
Och vi är därför JÄTTEGLADA att du gjorde slut med honom! Vi hoppas att han inser varför - och inte gör likadant åt nästa tjej.Duktiga du! Du litade på dig själv, på din egen instinkt och på dina egna känslor och det är vi stolta över!
Det kan vara svårt ibland att acceptera att man gillade en skitstövel. Nå, det finns aldrig någon som är helt igenom "svart" eller ond och alla har också goda och attraktiva sidor - du kunde inte veta hur det skulle bli. Men vännen, var inte för hård mot dig själv och skyll framförallt inte på dig själv! Du gjorde inget fel och du kände inget fel!
Det är JÄTTEBRA att du skrev till oss om det här. Det är första och viktigaste steget mot att behandla de här upplevelserna inom dig. Då är risken mycket mindre att de ska lämna som ett trauma i dig och påverka resten av ditt kärleks- och sexliv. Du får jättegärna prata mera om det här med tex en kurator, så att du verkligen går igenom alla tankar och känslor som lämnat kvar. Du har inget att skämmas för och du har inte gjort något fel, så var inte rädd för att prata om det här. Det kanske känns obehagligt att minnas allt igen, men samtidigt kommer det att göra så att du känner dig starkare, respekterar dig själv mera och vågar stå på dig och värna om din integritet. Det är mycket mera värdefullt än obehaget minnena ger. Framförallt kan det alltså bli problem med tex självförtroendet och kommande kärlekspartners om du bara sopar allt det här under mattan. Eller ännu mera om du börjar inbilla dig själv att det var ditt fel!
Och natuuurligtvis kommer allt sexuellt ännu att bli underbart, pirrigt härligt!!! Det kommer att komma andra killar som visar dig hur ljuvligt hela den här sidan av förhållandet kan vara när det är "rätt"! Bli inte rädd av det här, förlora inte hoppet! Försök att vända de här erfarenheterna till något som gör att du inte väljer fel igen, inte "ställer upp" och ine naggar din egen integritet i kanten.
Det finns massor av mera hjälp att få när man utsatts för någon form av sexuella övergrepp, en jättebra sida med massor av info ur olika synvinklar är www.okejsex.nu. Där finns bland annat en lista på varningssignaler och en checklista för att se om pojkvännen respekterar en. Snälla ta och surfa runt på den sajten, vi lovar att det hjälper!
Och ännu en sista gång: du gjorde inget fel och det var inte ditt fel!!!!Vi tänker på dig!
Stooooooor kraaaaaam
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena