mitt hjärta blöder
19.01.2015
Hej kära ni, jag vet seriöst inte hur jag skall orka vidare med allt. Stress, skola, tenter, jobb, träningar och allt för lite sömn. Jag borde bli mycket bättre på att ta det lugnt. Men alltså påriktigt kan jag inte det. Och nu ede så att jag funderar på en sak som hände igår och jag gråter så mycket över detta. Usch jag hatar mig själv VARfÖR?
JAG KÖRDE PÅ EN KATT, han dog inte sprang iväg och seriöst jag såg honom inte mittiallt var han framför bilen och jag gallskrek o bromsade. Åååh först förstör man för sig själv och sen förstör man för någon annan till på råga. Dessutom var det natt och jag vet inte vems katten är dock någonstans där jag bor antagligen. Men det bränner så i mig. Jag har varit med om detta själv förlorat katt och allt. Åååh jag blöder påriktigt detta fick inte hända !

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.01.2015
Hej vännen! Jag får nog bilden av att du är trött och ngt stressad... Tycker du att du kan säga nej? Är du kanske lite konflikträdd och vill inte stöta dej/komma på kant med någon? Eller är det du själv som ställer höga krav på dej själv? Det låter som att dygnets timmar inte räcker till för dej... Måste du verkligen både jobba studera o träna?! Och i den utsträckning du gör det eller kan du trappa ner någonstans inom de här 3 områdena?
Vet du vad KBT (KognitivBeteendeTerapi) är? Kort sagt är det en teori om hur ditt eget tankesätt påverkar de val du gör i livet. Man analyserar sitt eget tankemönster, gör upp planer och därigenom praktiskt förändringsarbete. Det finns många bra böcker i det här ämnet. Kolla på biblioteket eller sök lite info på nätet! Man behöver absolut inte gå i terapi hos en psykolog utan man kan rätt enkelt själv hitta sina tankemönster och lära sig nya strategier. KBT har hjälpt mej massor i just stresshantering!
Jättetråkigt att du körde på en katt! Skönt att du i alla fall såg att den sprang iväg - vilket ju betyder att den inte kan vara riktigt illa skadad! Du vet ju att man säger att en katt har 9 liv - säkert finns det en orsak till det här ordspråket! Självklart kunde du inte mitt i natten börja gå omkring och knacka dörr för att söka kattens hem! Grannskapet skulle knappast ha uppskattat din hjälteinsats mitt i natten... ;) Eller hur?!
Tråkigt att du har mist din egen katt. Alla vi kattägare vet dock att katten beter si helt irrationellt i trafiken! Man har inte alltid en möjlighet att ens börja bromsa och i värsta fall kan en plötslig inbromsning leda till en ännu större olycka! Männsikoliv kan skadas.
Mitt råd till dej är att vara lite snällare med dej själv. Ha inte så stora krav på dej själv - släpp efter, unna dej och tillåt dej. Det går inte i långa loppet att bränna ljus i båda ändarna!
Hör gärna av dej igen om det är något!
Styrkekram!         Annika         stressad-KBTintresserad   barnmorska-hälsovårdare   ;)