Ogillar mat 2
08.07.2015
En ätstörning? HJÄLP, inte alls det svar jag hade väntat mig!
Men är inte ätstörningar att man... vill ha en viss kropps form?
Det stämmer inte alls in på mig!
Jag bryr mig inte om att jag är rätt smal eller något sånt. Jag tvingar inte mig att göra sånt jag inte vill för att uppnå en kroppsform.
Jag tror inte att det handlar om en ätstörning, eller?
Jag har alltid varit såhär.
Ända från födsel till nu.
Jag tror nog att problemet e bara att jag saknar motivation för mat. Som vissa med träning... SÅ hur får jag motivationen att äta fastän jag int är hungrig?
Alltså jag vet inte
Vilken ätstörning skulle jag ens ha?
Usch vad det blev jobbigt nu fö som... jag har alltid varit såhär >_>
Vad skulle ens häda med mig om jag får en diagnos om ätstörning?? D:
nattugglan

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
13.07.2015
Kära nattugglan
Jag menade inte att skrämma dig eller vara otrevlig. Men jag blev på riktigt orolig när jag läste din fråga. Ditt bmi ligger på 15,7 (19-25 är idelavikt), därför är jag bekymrad över dig. Du äter alldeles för lite, din kropp kommer inte att kunna fungera som den ska med så lite näring. När du dessutom tränar så behöver din kropp få ännu mera bränsle. Det är mycket vanligt idag att man någon gång under livet har någon form av ätstörning. Det gäller inte bara att man vill uppnå en viss kroppsform eller att man medvetet tvingar sig till något. Det kan mycket väl också handla om att man av någon anledning får en obalans i sitt ätande.
Såklart är vi olika till både kroppsformer och gener. Vissa är smalare och klarar sig på mindre mat än andra. Men då du räknar upp vad du äter så är det faktiskt jätte lite. Säkert tvingar du dig inte till något eller så men du har ju varit hos en dietist. Hen borde ha kunnat hjälpa dig att få tillbaka eller om du aldrig haft motivation till att äta så isf väcka motivationen till att äta och få i dig tillräckligt med mat. Jag tycker det är lite underligt att du inte fick mera hjälp hos dietisten.
Jag ska ta hjälp av en av våra experter för att ge dig bättre råd. Hoppas du vill gå in på nytt och läsa här under, jag sätter svaret dit så fort jag får det.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna som bara vill ditt bästa <3
Hej,
Det verkar som om du tänker för mycket på mat, hunger och mättnad. Jag tror inte att du lider av en "traditionell" ätstörning men eftersom du besväras så mycket av att äta och föredrar hunger så är det något som inte riktigt stämmer. Visserligen är det helt normalt att kunna klara sig flera timmar utan mat, vissa glömmer att äta osv. Andra är mer känsliga och kan bli svaga av att inte äta regelbundet. Naturligtvis är det bäst att äta regelbundet för alla.
Man brukar själv inte förstå att man ev mår dåligt och behöver någon utifrån att tala med. Viktigaste för dig är att sluta fokusera på hunger och mättnad och försöka äta med ca tre timmars mellanrum (förutom nattetid förstås) oavsett mättnad eller hunger. Lite mat är bättre än ingen. Det är mitt råd för att du ska komma bort från ditt beteende. Du borde nog prata med en psykolog för att få hjälp. Du kan prata med skolhälsovårdaren eller ringa ditt HVC och fråga hur du ska gå tillväga. Det spelar ingen roll att du är minderårig. Skriv ut dina frågor/inlägg här så får skolhälsovårdaren eller psykologen läsa dem så slipper du förklara.
Du är inte ensam om ditt problem. Hoppas det löser sig för dig och det tror jag bara du får prata med någon.
Vänlig hälsning, Anna - sjukskötare och kostrådgivare