ont i huvudet
26.03.2019
hej. jag har ont i huvudet några gånger i veckan. det sitter inte på ett ställe. Men jag vet inte vad det beror på , av skolan eller att jag sover inte tillräckligt,,, Jag blir jätte rädd att det är hjärntumör. kan det vara det? Zelda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att veta vad din huvudvärk beror på, men jag kan konstatera att det finns säkert 1000 andra anledningar till huvudvärk som är mer sannolika än en hjärntumör. Om du själv är medveten om att du t.ex. stressar mycket, sover eller äter för lite, sitter för mycket inomhus, inte rör på dig tillräckligt, dricker för mycket kaffe eller inte har kollat upp synen på länge så kan du börja med att åtgärda de sakerna.
Kort sagt så finns det hur många som helst anledningar till huvudvärk. Det är kanske en av de allra vanligaste och första signalerna på att någonting inte står rätt till i kroppen. Men det behöver inte betyda att det är någonting allvarligt, det kan helt enkelt bero på att du dricker för lite vatten eller ligger obekvämt då du sover så att du belastar nacken.
Börja med att tänka igenom din livssituation. Finns det någonting som du VET att du borde ändra på men inte har hunnit eller orkat med. Börja då med att ändra på den saken. Om du har svårt att hitta ett mönster så kan också en huvudvärksdagbok hjälpa, i den skriver du upp när du har huvudvärk och vad du har gjort den dagen. På sikt kan du kanske hitta ett mönster (typ att du alltid får huvudvärk på tisdag eftermiddagar för då har du dubbellektion tyska i ett litet klassrum, eller att du alltid fuskar med maten just de dagarna.) . Om du sedan inte alls blir klokare så kan du boka en tid till en läkare som du kan diskutera saken med.
Oroa dig inte, först och främst behöver du antagligen sova - äta och röra på dig tillräckligt. Många gånger är det där felet ligger.
Kram
Tessi