Ont i naveln
26.05.2015
Hej! Ibland, inte jätteofta, får jag ont i naveln typ, fast det liksom bara sticker till när jag sträcker på mig då, det gör inte ont hela tiden. Min syster upplever också det ibland. Vad kan det bero på? Det uppkom inte nyligen utan har varit så i flera år. Fast ganska sällan alltså och inte regelbundet eller i samband med något annat. Rakel

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hej Rakel! Det här var en svår fråga! Men intressant! Du berättar inte hur din navel ser ut. Ser den helt normal ut? Inte röd irriterad i bottnen? Man kan nämligen ha svampinfektioner eller bakterier där. Naveln är faktiskt ett av de smutsigaste ställena på vår kropp...
Man kan också ha från fostertiden en fistel i naveln. Det betyder alltså en hålighet innanför huden. Vanligaste symptomen från sådana är att det kommer fukt/vätska ur naveln. Men jag kan tänka mej att det också ibland kan förekomma en stickande smärta vid vissa rörelser pga den här håligheten. Den här håligheten kan man hitta när man gör ultraljud av magen.
Sen kan du ju också ha ett navelbråck. Navelbråck uppkommer vid en försvagning i bindväven på magen nära naveln. Det kan då börja bukta ut lite av tarmen i bråcksäcken. Storleken är ofta 0,5-2 cm. Ifall bråcket är inklämt och inte går att trycka in tillbaka och hållas på plats så blir det operation.
Men kanske nog bäst att du skulle vid tillfälle visa upp din navel åt sjukskötare eller läkare.
Med vänlig hälsning, Annika          barnmorska - hälsovårdare