;(
10.05.2014
kan någon bara rädda mig? känner mig på kvällarna dåligt och får ibland inte sömn på flera timmar. Jag har varit hem från skolan någon dag för jag mådde dåligt men visste inte direkt varför. Mitt ex har skrivitt mig saker som fått mig att tänka för mycket och andra saker har också hänt så det är nästan för mycket på en gång åt mitt huvud och kroppen. Vad ska jag göra?? :( någon

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
12.05.2014
Hej Någon!
Voj vännen, vad synd att du inte mår riktigt bra. Hoppas att det känns bättre idag och att vad det än var som höll dig vaken och fick dig att må dåligt redan gått över. Se, ofta är det så att saker som händer i livet, som tex med kompisar eller ex eller familjemedlemmar gör att man mår lite dåligt psykiskt, att de negativa tankarna snurrar i huvudet på repeat som en getingsvärm och att man känner sig nere, ledsen, utsatt och obehaglig till mods. Då brukar det faktiskt märkas i kroppen. Man kanske får huvudvärk eller magont, kanske mår allmänt underligt - och det är väldigt vanligt att man då inte kan somna på kvällen. Tankarna håller en vaken.
Sådana här perioder eller dagar i livet kommer alla att ha nu som då (för livet är inte alltid strålande utan det går i vågor), men med tiden så brukar de flesta hitta olika sätt som de "slipper ur" det dåliga humöret och måendet med. Många pratar om det som tynger dem, om problemen och om det som tankarna snurrar runt. Kanske berättar de för mamma, kanske för en kompis, kanske för skolkuratorn, kanske för en annan vuxen man tycker om. Då brukar det ofta lätta och kännas bättre, även de gånger personen man pratar med inte kan göra något åt problemet eller lösa det. Men redan att få dela det tunga med någon gör ofta att det känns lättare att bära och lättare att gå igenom och sedan lägga det bakom sig. Ibland kanske det funkar med att skriva ner det hemska och jobbiga för att man liksom ska få ut det utanför sig själv. Vissa gråter ut problemen, då kan det lätta märkbart även i kroppen. Igen, det löser inget att gråta, men det känns som en lättnad. Andra igen kanske behöver bli arga för att få ut det psykiska illamåendet, behöver skrika, slå och sparka något. En klassiker här är att föreställa sig den persons ansikte som man är ledsen/arg på exempelvis på mattan man piskar, i luften framför sig när man luftboxas till en arg låt, på kudden man slår... Ibland hjälper det istället att bara fara ut och springa så hårt man orkar eller ro eller hugga ved eller något annat där man får ta i allt man orkar tills man blir riktigt trött. Andra igen behöver få tänka på annat en lång stund, liksom ta paus från det jobbiga tex genom att se en riktigt bra film eller flera avsnitt av en TV-serie, läsa en bra bok eller lyssna på en talbok (man kan även lyssna tex via sin telefon och hörlurarna eller via mp3-spelaren, skriv in ordet talbok här i stora sökfönstret på Decibel så får du mera tips). Huvudsaken när det gäller pausen är att man inte slipper åt eller släpper lös tankarna på det jobbiga på en lång stund - då har man ofta mera ork sedan att ta itu med det jobbiga.
Att överhuvudtaget ta itu med det jobbiga och försöka lösa situationen så gott man kan brukar dock nästan nog hjälpa mest. Ibland kanske man måste göra obehagliga saker, för att andra obehagligheter ska sluta. Tex nu med ditt ex som skickar elaka saker åt dig - tänk om du skulle visa de meddelandena för någon vuxen som kunde säga till honom att sluta? Lite beroende på vad det är han skriver så kanske det till och med är brottsligt att skriva så - och det borde göras en brottsanmälan till polisen i värsta fall? Se, alla unga vet inte riktigt ändå vad som är okej och inte okej att skriva eller säga till någon, hur arg eller sårad man själv än är, och då måste någon lära dem genom att säga till senast när de gör fel. Men om du håller tyst med tex vad han sagt som sårat dig, så lär han sig ju inget. Ibland måste man alltså tex stå på sig, säga ifrån eller ta hjälp från vuxna för att slippa ur det psykiska illamåendet.
För mera konkreta tips för hur man ska tex hitta sömnen eller slappna av från snurrande tankar, läs gärna vad vi skrivit på våra infosidor om Stress och Sömn. Hoppas du snart mår bättre, både till kropp och själ!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena