..
01.09.2014
Hejsan! Nu ede såhär att jag och min pojkvän plus min familj ska till turkiet snart och det kommer bli skönt eller det skulle bli skönt om inte jag vore en så hemsk människa som blir svartsjuk av MINSTA lilla sak, nu tänker jag på alla tjejer som kommer vara där som har en perfekt kropp och säkert är dom topless där?? Hur ska jag klara av det utan att förstöra hela resan? Jag blir sjukt förbannad när jag blir svartsjuk.. vill inte förstöra vår semester men kan inte hindra ångesten och paniken som kommer när jag ser snygga tjejer.. det bränner i mig och jag börjar gråta redan när jag är med min pojkvän på stan och möter fina tjejer som har kläder på!! Jag är så sjuk jag vet!! Men kan inte stoppa min "arghet" .. vad ska jag göra och är det många topless där? Ska till alanya. Och ännu en till sak, jag är livrädd att flyga spec. Nu när det har hänt så mkt med flygplan och allt annat + vi ska med ett turkplan, är dom säkra? Har haft 4 olika mardröm om att vi kraschar ! Fy.. men tips hur jag ska klara av att se snygga tjejer med min pojkvän utan att jag blir sur? Tack för svar :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.09.2014
Hej!
Ursäkta att du fått vänta lite på svar, det "kråtade till sig" med sjukskrivningar mm. Men förhoppningsvis kan vi hjälpa lite med det här svaret. Fast minns dels att det här bara är våra egna åsikter baserade på erfarenheter, saker vi läst inom olika ämnen osv och dels att det tyvärr är du som måste göra jobbet för att komma över dina rädslor. Vårt svar kommer inte magiskt att bota din svartsjuka och din flygrädsla, men vi hoppas att vi kan ge dig en och annan insikt och förklaring som kan hjälpa dig på vägen.
Jo, vi skriver rädslor i pluralis, eftersom svartsjuka oftast i grund och botten handlar om rädsla, rädsla att förlora den man älskar. Och den rädslan brukar bottna i svag självkänsla. Se, grundorsaken till att man är svartsjuk är sällan att pojkvännen faktiskt skulle ha gett en orsak att vara svartsjuk. Han har sällan tex flirtat med andra brudar, varit otrogen eller brukar kommentera hur mycket snyggare än dig andra tjejer är. Istället händer det mesta i ens egen skalle. Man TROR att han tycker tex att andra är snyggare än en själv, man MISSTÄNKER att han ser på andra och man FASAR för att han ska lämna en för någon bättre. Oftast handlar så gott som allt om oro, överdrifter, överanalyseringar och osäkerhet som sker i de egna tankarna - egentligen för att man är osäker på om man själv är bra nog, om man duger, om man är värd att älskas och om man räcker till för den man älskar. Är den egna självkänslan svag så leder det ofta till att man har svårt att lita på att man verkligen skulle vara värd att älskas, vara värd att vara ihop med, vara värd att välja bort alla miljoner andra tjejer i världen för. "Hur kan han välja mig, jag är ju så värdelös/ful/tråkig/fet/dum/osv jämfört med den... och den... och den...!"
Är det här fallet, så hjälper det inte ens fastän du skulle ha ögonbindel för din pojkväns ögon under hela resan. Du skulle ÄNDÅ vara svartsjuk. I vanliga fall skulle vårt råd åt dig vara att bygga upp din självkänsla igen, men du har lite knappt om tid - i alla fall inför resan. Visst kan insikten om att man själv är värdefull och värd att älskas och väljas varje dag ibland ske på någon sekund liksom genom ett trollslag, precis som andra stora livsinsikter. Men om man tänker att de flesta med svag självkänsla har tillbringat månader och år med att hacka ner på sig själva, kalla sig själv för fula ord, dissa sig själva och förstöra sin egen lycka genom att nästan hjärntvätta sig själva att tycka illa om sig själva, så kan det vara ett tufft och långt jobb att hjärntvätta om sig själv igen med positiva tankar. Det här är ett av bevisen på att det där gamla visdomsordet stämmer, det om att man inte kan älska någon annan om att man inte kan älska sig själv. För om man tvivlar på att någon kan älska sig själv (eftersom man inte gör det själv), så tenderar man att exempelvis låta svartsjukan förstöra förhållandet. Man kan köra bort kärlek genom att inte våga tro på den.
Så ska du klara av den här resan - och fortsättningen på ert förhållande - så är det dig själv du behöver jobba med. Det hjälper inte med ögonbindel, det hjälper inte om han skulle lova dyrt och heligt att det är bara dig han vill ha, det hjälper inte ens om ni skulle gifta er eller magiskt förena er för evigt. Det enda som hjälper är att du börjar tro på att du faktiskt är värd honom. Och det kan ingen annan göra åt dig. Du kan få hjälp på vägen, från allt från självhjälpsböcker i hur man stärker sin egen självkänsla (finns tusentals på bibbor och nätbokhandlar) till kuratorer eller terapeuter, riktigt goda vänner och visst, från honom också. Men han hjälper dig inte genom att uppfylla alla dina önskningar/krav på hur du vill att han ska bete sig.
Slutligen, ja, det finns fullt med snygga tjejer på beachen i Turkiet. Eventuellt är de topless (men knappast så att de flashar brösten vitt och brett, för det är ett strikt muslimskt land - och nudisterna har egna stränder). Men varför skulle du vara så väldigt mycket fulare än dem? Inte är han heller där för att titta på andra! Han har ju VALT DIG! Han tycker om DIG! Av alla de där miljonerna tjejer han kunde ha valt, så valde han dig. Och han föll knappast för medan DU gick topless på en strand. Vi tippar på att ditt utseende ändå var en bisak när han blev kär i dig, det är säkert din personlighet han gillar! Och den syns inte utanpå.
Läs mer om svartsjuka och parförhållande i allmänhet på våra sidor om Parförhållande, där finns massor och åter massor av mera tips, förklaringar och råd om hur man ska stärka det egna förhållandet. Och läs sedan om Självförtroende och Självkänsla på våra sidor om det - och slutligen lite om att Push your comfort zone för att klara flygresan bättre :) På de här sidorna finns mera om vad du istället ska intala dig själv, tjata på dig själv om och hur du kan tänka för att börja tycka mera om dig själv, känna dig tryggare med honom och börja njuta av kärleken igen. För vännen, nu har du chansen till världens kärlekssemester - men det är du själv som bestämmer om du ska ta chansen eller låta svartsjukan förstöra semestern för dig. Och för honom. Och troligen för din familj också.
När det gäller flygrädsla, så finns det massor av bra tips och knep på nätet. Googla runt lite på orden flygrädsla, fear of flying osv, så hittar du jättebra psykologiska texter och självhjälpsknep också. Tex den här verkade bra: http://www.airsafe.com/issues/fear.htm. Sedan kan du ju alltid ta ett snack med en kurator, speciellt om han/hon har utbildning i KBT (kognitiv beteendeterapi), eftersom den terapiformen funkar extra bra på fobier och rädslor eftersom den tar reda på orsaken till rädslan och försöker motverka den.
Lycka till med resan, flygningen och kärleken, vännen!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna