:)
14.12.2014
Jag är en sådan person som älskar uppmärksamhet, jag gör aldrig nåt dålit för att få uppmärksamhet. Jag skulle på sätt och vis vilja skada mig för att få uppmärksamhet och om en kompis skadar sig är jag på nått sätt avundsjuk. Jag vill som skada mig för att få uppmärksamhet men hatar ändå att vara skadad. Vad ska jag göra? :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.12.2014
Hej :)!
Det är jättebra att du skrev till oss om det här, för nu har vi chansen att förstärka och bekräfta din egen känsla om att ditt uppmärksamhetssökande skulle kunna bli farligt för dig. Du skriver nu eftersom du känner att du skulle vilja få samma uppmärksamhet som din kompis, men att du vet att sättet hon får den på inte alls är bra. Håll fast vid den tanken och stärk den genom att upprepa för dig själv att all uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet!!
Inom psykologin så sägs det allmänt att de som söker uppmärksamhet oftast försöker fylla ett inre behov med den uppmärksamheten. De längtar efter något (oftast kärlek, att bli sedd och bekräftad, accepterad och omtyckt) men försöker fylla det behovet och den längtan med sådant de får utifrån, av andra människor. Eller genom olika tillfälliga lösningar som kanske inte alls är bra för dem, som alkohol, sex eller upproriskhet. Jo, till och med upproriskhet, som att höras, härja, vara våldsam, vara uppkäftig eller rent av elak, ifall de fått för sig att negativ uppmärksamhet är bättre än ingen uppmärksamhet alls om de nu ändå inte kan få någon positiv uppmärksamhet. Andra igen kan ta till olika typer av självskadebeteende för att fylla hålet eller lindra den inre smärtan - och skada sig själv kan man även tex genom ett vårdslöst sexliv. Visst, någon enstaka kan pröva fylla "hålet i hjärtat" genom att skada sig själv för att få andras medkänsla och omtanke, men då handlar det inte om uppmärksamhetssökande i sig, utan alltså om att hålet i hjärtat är så jättestort att de känner sig utan andra alternativ. Att faktiskt skada sig själv är en desperat handling som man inte gör om man inte mår väldigt illa.
Att fundera på VARFÖR man söker den här uppmärksamheten är första steget. Utan att veta vad det egentligen är man skulle behöva och varför, så kanske man fortsätter försöka stilla behovet i all oändlighet. Slutar en metod funka, så kanske man bara byter typ av metod för att försöka tillfredsställa behovet.
Hemligheten är att den här nöjdheten och tillfredsställelsen bara kan komma inifrån. Det är inte något man kan få helt och hållet av någon eller något annat, för allt handlar om att skapa det i sig själv. Det spelar tex ingen roll hur många som berömmer en för tex något man gör eller är om man inte själv kan vara stolt och nöjd över just det. Om man inte tycker om sig själv kan man ju inte tro på att någon annan skulle göra det heller, hur mycket uppmärksamhet de än ger en. Det handlar också om att acceptera sig själv och tycka att man är bra nog i sig själv. Självkänsla, med andra ord. Och som tur är så går den att träna upp och förstärka! Kolla fast på Självkänsla och självförtroende här på Decibel, där finns redan massor av tips. Kolla även under rubriken Hitta "livsgnistan", för där finns bla uppräkning på vilka negativa känslor som håller en tillbaka på vägen mot lycka.
När det gäller din kompis, så skadar hon sig själv högst troligen för att hon mår fruktansvärt illa inuti, för att hon har ett stort hål i hjärtat. Och som tur är så är det någon som sett det och förstår hur illa hon mår och därför ger henne den uppmärksamhet hon behöver, också för att alls överleva. Men det är inte av en sådan här anledning du vill ha uppmärksamhet, tro oss. Den här metoden är så väldigt dyr. Det finns tusen hälsosammare sätt för dig att få uppmärksamhet - men bäst funkar du såklart alltså om du ger dig själv uppmärksamhet, alltså börjar gilla och acceptera dig själv. Så småningom blir inte bekräftelsen utifrån på att du duger lika viktig, utan mera en bekräftelse på vad du redan vet inombord och något att vara glad för, inte något att törsta efter.
Sedan kan man ju älska uppmärsamheten i sig eftersom det är en skön, berusande känsla. Lite som makt eller populäritet. Så man kan faktiskt bli lite beroende av att få uppmärksamhet, få stå i centrum, få beröm, strålglans. Det är i sig inte så farligt, bara man inte trampar på andras tår eller är elak mot andra för att få stå i rampljuset. Man kan ju också försöka vända uppmärksamheten till något positivt, fördelar, tex försöka kämpa för en viss sak eller åsikt eller kämpa för andra personers skull, bli artist eller politiker, inspirera andra genom att i din tur berömma... För minns att även egenskaper som känns negativa kan man "slipa bort" eller vända till fördelar om man vill. Vi är ju alla bara människor, men sämre och bättre sidor, och hela livet går ju kanske ut på att bli bättre människor, alltså jobba bort våra sämre sidor.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna