PULSERAR I MAGEN
20.05.2015
Hej! Jag känner en stark (PULS??) i magen, på vänstra sidan under revbenen! Det gör ont, jag känner mig svimfärdig och väldigt snurrig så fort den pulsar, har aldrig känt så förut vad jag kan minnas?? VAD KAN DET VARA?? Har haft bråck 2 gånger tidigare, men har varit vid naveln då. Hjälp

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.05.2015
Hejsan! Oj du det där var nog lite svårt via det skrivna ordet... Det kan vara ditt hjärta som slår som du känner av. Det kan också vara lite kramper i din tarm pga av gaser eller avföring. Du kan också känna av lite panikångest.
Enklast och bäst skulle väl nog vara att du visar upp dej för skolhälsovårdaren eller en sjukskötare nästa gång då det här kommer över dej. Då är det betydligt enklare för vårdpersonalen att se dina symtom, ställa följdfrågor samt känna på din mage/sjuka punkt. Så mitt råd till dej är att du söker dej till vård nästa gång det här händer.
När man får sjukt så blir man orolig och rädd och tankarna svävar lätt iväg med en och man befarar det värsta. Försök andas lugnt och far och visa upp dej.
Med vänlig hälsning, Annika          barnmorska - hälsovårdare