Rädd
20.10.2014
Hej! Jag visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle sätta denna fråga men jaa..
1.Jag är på pencillinkur mot streptakocken. (Stavning?) kan detta skjuta upp mensen på något sätt? Jag skulle fått min mens några dagar sedan.. Jag har haft sjukt i magen och runtomkring livmodern typ.
2.Hur vet man om man är gravid? Vilka symptom finns det?
3. Inte är jag väl gravid? (Jae inte oskuld) lite orolig bara :s har aldrig varit sen förut bara.. ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej ...!
Imorgon torsdag är vår kära hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi på jobb här på Decibel, så då ska hon svara på din fråga! Håll ut! :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Penicillinet borde inte orsaka att mensen är sen -  isåfall är det mer sannolikt att det är för att du har varit sjuk som mensen är sen. Menstruationscykeln är så pass finurlig att om en kvinna t.ex. är väldigt sjuk så vill inte kroppen bli gravid - och då kan mensen utebli. (det är t.ex. därför som mensen kan försvinna om man stressar väldigt mycket eller går ner väldigt mycket i vikt- kroppen tycker inte att man klarar av att bli gravid och ser därför till att inte bli det.) Så om du har varit ordentligt krasslig så kan det hända att mensen är sen därför.
Men OM du har haft oskyddat sex så finns förstås möjligheten att du kan vara gravid, och endast du vet hur stor risken isåfall är. De vanligaste symtomen på graviditet är (förutom utebliven mens) ömhet i brösten, trötthet och illamående. Men dessa kan ju även vara symtom på att mensen är påväg. Så ifall att du vet att det finns en risk för att du skulle vara gravid så tycker jag att det enklaste sättet att ta reda på hur det ligger till är att göra ett graviditetstest.
Test kan du köpa från apoteket eller från större butiker. Du kan också be din skolhälsovårdare lägga en remiss till lab.prov. Och i fortsättningen tycker jag att du skall vara noggrann med att använda något preventivmedel så kan du undvika att vara orolig i framtiden.
Hälsningar
Tessi