Rasar i vikt
03.05.2015
Hej jag är väldigt orolig över en sak..
Jag har hela mitt liv varit underviktig så de är inte de. Men nu har jag börjat skriva med en kille jag gillar och jag får kväljningar när jag ska äta, eller ens tänker på mat. Känns som min mage redan är helt full? Fast jag vet att jag är hungrig?vet inte vad de beror på? För såhär va de när jag började skriva med mitt ex för två år sedan med. Så jag ser ett "samband". Och de tog tid innan jag kunde börja äta normalt igen..jag undrar om detta är vanligt? Eller normalt? Då jag verkligen inte vill gå ner mer i vikt. Och vill såklart fortsätta skriva med honom..
Mvh extremt orolig tjej Orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.05.2015
Hej!
Det låter inte bra att kärlek påverkar din matlust. Ne, vänta, det där lät inte bra. Vi gissar nog mera att det är spänning det handlar om. Att du spänner dig inför vad han ska tycka om dig, hur det ska gå mellan er osv - och det tar sig fysiskt uttryck som illamående. Det är i sig inte ovanligt, och absolut nog något man kan få bukt med. Många typer av nervositet, stress, press, oro eller till och med upprymdhet kan få fysiska konsekvenser som magknip eller yrsel. Troligen finns det någon koppling inom dig mellan att försöka vara killen du gillar till lags och hur din kropp reagerar på just den typen av press och stress. Redan bara av förälskelse reagerar kroppen starkt rent fysiskt , bland annat med hormoner som dopamin och endorfin, vilket kan göra förälskelsekänslorna till en enda berg-och-dalbana mellan lycka och förtvivlan. Det gör förälskelse till ett ganska unikt tillstånd hos oss människor. Kanske är det inte så underligt att maten inte smakar då?
Men oavsett så kan du ju inte låta det fortgå. Visst, att vara så förälskad att man inte kan tänka på annat utan svävar omkring på rosa moln utan att äta och sova och höra vad folk säger, det är väl okej - framförallt för att det skedet rätt snabbt går över. Men om du istället känner negativ press av det här, lägger högre krav på dig själv, är missnöjd med dig själv eller annars faktiskt kan sägas må sämre av förälskelsen, så måste du såklart ta tag i det här. Fundera varför det är så och fundera hur du kan tänka, känna och fungera så att du ska må bättre. För våra tankar och känslor kan vi såklart bestämma över - de är inga ödesbestämda saker vi inte kan rå över. Ta lite kognitiv beteendeterapi (googla) till hjälp för att komma till botten med orsakerna bakom. Och minns att det inte är HAN som får dig att må dåligt - inte om han är en vanlig, schysst kille värd din tid i alla fall. Då kan du inte skylla din viktnedgång eller dina ätsvårigheter på honom som person. Det är du som bestämmer över din egen kropp och ditt eget psyke. Visst, går han för snabbt fram, flirtar för rått, är orättvis eller chauvinistisk eller annat i den stilen, så kan ditt illamående såklart vara en reaktion på hur han beter sig. Men mera troligt ändå att förälskelsen får dig att reagera som du gör.
Så försök fundera ifall du reagerar så här av någon mera djupgående eller bakomliggande anledning. Men förhoppningsvis går det här över, förhoppningsvis är de fysiska besvären bara ett skede.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott