resten är överkurs
06.05.2014
Hej där decibel! :)
Jag har egentligen ingen direkt fråga men jag vill gärna skriva vad jag tänker...
1) Jag har ALDRIG tagit bort en vårta men jag skulle behöva göra det nu...(förresten vet jag inte ens hur de gör)
2) Jag gillar inte att besöka sjukhus eller hälsovårde för jag är rädd för deras svar och tankar
3) Jag har celiaki
4) när vi tog HPV(heter det ens så?? iallafall ett vaccin)(kan ju berott på något annat oxå men) så efter några dagar kliade det men det kom och gick ena dagen mera kliande pollor andra inga och även där man kliade blev det pollor => detta slutade efter någon vecka men då hade jag redan kliat på ett födelsemärke...
5) ett födelsemärke/två? Så tyckte mamma blev konstiga och beställde tid att ta bort dem
6) så nu till grejen... Hur var det egentligen tänkt när lilla jag skulle ta ansvar om min hälsa?? Jag har ju inte kollat upp någonting som jag ev. Skulle gjort för att jag ständigt tassar runt de problemen och tänker de löser sig och att inte våga möta sanningen utan istället köra en omväg...
Tänk om läkaren på min kontroll av gluten skulle säga ajajaj nu har du nog ätit något fel det skulle ju bli kris inom mig och tänk då att visa upp ett par pollor och få något svar man inte ens förstår, eller än mer att ta bort en vårta eller ett födelsemärke...
Att ta vaccin och blodprov går väl bra men resten är överkurs! en tänkare

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.05.2014
Hej kära tänkare
Det är bra att ta reda på saker man funderar över, och bra att du tog kontakt hit till oss. Det är ju helt onödigt att gå omkring och oroa sig över saker som kanske inte behöver vara något att orora sig över ;)
Vi börjar från början:
1) Att ta bort en vårta. Vårtor är ett virus, lite som en förkylning, det finns egentligen inget super medel för att få bort dem utan det ska helt enkelt ha sin tid och så försvinner det av sig självt. Vårtor har en medelivslängd på ca 2 år, men oftast har den sk. "modervårtan" ynglat av sig under den tiden och man kanske har flera små vårtor omkring den stora. Det är ju inget farligt att ha vårtor, men det kan vara ganska trist om de är på ett synligt ställe. Det finns tusen och en olika "kotikonsteja" för att ta bort vårtor. Kanske har du hört en del av dem. Måla med nagellack, sätta morgon saliv på vårtan, bananskal, tavelkrita, mm mm. Du kan ju pröva någon av dessa metoder, men det är inte 100% säkert att din vårta försvinner. Man kan också irritera vårtan genom att slipa ner den hela tiden men då ska man akta så den inte börjar blöda för då smittar den. På Apotek och Hälsokostaffären finns också flera alternativ för att få bort vårtor. Man behöver inte gå till Hvc. Läs mera om vårtor HÄR.
2) Det är bra att det finns hjälp att få från sjukhus och hälsovårdare när man behöver det. Men man ska inte gå omkring och jaga upp sig över att man ska måsta ta kontakt till sjukvården och fundra över hur jobbigt och tungt det skulle vara när det inte är aktuellt. Det är alldeles onödigt, bortkastad kvinnokraft ;) Sätt energin på nåt annat istället och så tar du bekymern då de kommer och inte på förhand.
3) Celiaki är tråkigt men man har det man har. Inget att göra åt utom att man kan välja att göra det bästa av en sak eller att gräva ner sig. Du väljer, men mitt förslag är att du väljer att söka det positiva även i detta. Det finns massor med goda bakverk och bröd mm som man kan baka glutenfritt, jag sätter med en bra länk där du hittar mycket smarrigt. Ett av mina favorit recept är fröknäcke som finns på baksidan av Risentas majsmjölspåse, jätte gott iställetför chips :)
4) Alla reaktioner på ett vaccin eller som man gissar att kan komma av ett vaccin ska man prata med skolhälsovårdaren om, det är nog inget farligt och om det dessutom gick över också men det kan ändå vara bra att skolhälsovårdaren vet om alla eventuella reaktioner.
5) Jag vet ju inte om du redan varit och ta bort födelsemärkena, men de flesta är nog ofarliga. Det är bara om de börjar växa eller ändra form och färg som man kan kolla upp dem. Och om man är orolig ska man kolla upp dem, bättre att visa upp en gång för mycket än en gång för litet.
6) Du kan vara helt lugn, du är inte ensam om att tycka att det känns jobbigt och svårt att veta hur och vad man ska välja då det gäller ens hälsa. Dessuotm ändras det ju hela tiden också, och alla säger olika. Ibland är en grej jätte farligt och sen efter en tid så ska man absolut se till att få i sig just det ämnet som de varnade för ;) Man får helt enkelt ta till sitt eget sunda förnuft, lite av allt men inget i överflöd, lagom är bäst :D Jag tycker inte att du ska oroa dig över det, ta det som det kommer så blir det nog bra. Om du känner att det är något fel så kontaktar du ditt Hvc eller skolhälsovården men om allt känns ok behöver du inte gå omkring och göra en massa fiffiga val och ha allt på koll hela tiden.
Du har nog själv märkt om du inte skött dig med maten, det kommer inte som en överaskning när du är hos läkaren :) Att ta bort en vårta behövs inte, (se ovan) och att ta bort ett födelsemärke går nog helt bra det också om det skulle vara så att du blir tvungen till det.
Kram från ungdomsinformatören Sanna