Smala jag
25.03.2019
Hejsan!
Jag är 16 år och går i ettan i gymnasie. Jag har alltid varit smal och lång. Nu under den senaste tiden har massor börjat säga "vad smal du är" och "Ät lite mera".
Jag blir ledsen då någon säger så eftersom jag kämpar för att gå upp i vikt men hur mycket jag än äter så händer inget. Jag har normalt bmi (20). Jag förstår inte varför folk säger att jag är så smal, jag har inte "thigh gap" och har inte platt mage direkt. Jag tycker om min kropp men de är jobbigt då alla säger så.
Platta jag

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.03.2019
Hej!
Jag kan förstå helt och hållet att du blir ledsen av deras kommentarer. Jag tror de flesta  människor tror att ”Va smal du är” är alltid okej att säga. Vilket det inte är. Som i ditt fall, du kämpar med att gå upp i vikt då är det inte en uppmuntrande kommentar. Ingen har rätt att kommentera ditt utseende på det sättet och ge dig order om vad du borde göra. Men dom säger det också eftersom att dom inte har en aning om din situation, så jag skulle råda dig att du säger åt dem precis som det är när det säger en sådan kommentar. Som t.ex. ”att vet du vad, jag kämpar med att gå upp i vikt, men ingenting händer.” eller ”Jag blir ledsen av att du kommenterar min vikt.”. Då kanske dessa människor får en aha-upplevelse och förstår att det inte är okej att säga dessa kommentarer utan kan istället peppa och stöda dig.
DU tycker om din kropp. Det är jätte bra och det skall du fortsätta med, låt ingen annan påverka det. Ta hand om dig!
Kram, Ida