snaaaabt
10.08.2015
hej! okej, såhär var det. jag googlade vad finnar på hakan berodde på och det stod att det var för att man åt för lite fibrer. sen googlade jag på vad det finns fibrer i, och katrinplommon var en grej. då hade vi såna hemma och jag åt typ en halv påse. inte visste jag att de hade en laxerande effekt. haha! :'D så ja, ni kan ju gissa resten. hur som helst, skolan börjar om två dagar och jag undrar om detta kommer ha gått över tills dess? eller hur ska jag få det att gå över??? skulle vara nått att förklara för föräldrarna varför man måste skippa första dagen. :s ny skola dessutom, då ska man ju helst vara på plats för rundtur och info liksom. så alla era tips hit, tack på förhand <3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Jenny svarar
12.08.2015
Hej!
Katriinplommon är sådana som brukar rekommenderas om man har trög mage. Frukter är ändå sådana som smälter ganska snabbt i kroppen (går snabbt igenom), så jag tror nog att den laxerande effekten går över tills skolan börjar.
Lycka tll med skolstarten!
Hälsar, ungdomsinfromatören Jenny
Hej också från mej :)
Beklagar att du fick oönskad effekt av katrinplommonen, men tänk på det som att du har lärt dig en ny sak, och om du nån gång får problem med hård mage så vet du vad du ska göra.
Jag tror nog att effekten har gått över tills skolan börjar .Då man äter någonting med laxerande effekt brukar det köra igång systemet, men då katrinplommonen har kommit ut så lugnar det nog sig igen. Försök att äta normalt och regelbundet, och drick kanske lite extra så återhämtar sig kroppen snart.
Det är nog mera på lång sikt som fibrer hjälper till att motverka finnar, så du kan ju testa att äta en skiva mörkt bröd om dagen. Men lika viktigt, om inte viktigare, är det nog att undvika att äta så mycket "skräp", och att se till att sköta om huden.
Sköt om dig och ha det så kul i skolan!
Tessi