snälla hjälp x2
18.06.2014
Hej igen. Det var jag som skrev "snälla hjälp" frågan. Men jag tror inte jag är tillräckligt sjuk för Fredrikakliniken faktiskt. Och det är så långt dit (är inte därifrån jag skrev att jag var, men var rädd att nån kompis som råkade läsa detta kände igen mej).
men nu har jag läst att man kan äta bantningspiller, funderar på att beställa det. Är det farligt? Har också läst att man kan äta bomull för attclura hjärnan att man är mätt, men är inte det farligt? Jag är beredd att göra nästan vad som helst för att gå ner i vikt, är så less på att vara så jäkla överviktig.. fettot

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Sjukskötaren Ira svarar
24.06.2014
Hej!
Vännen, nu låter det riktigt illa! Vi har skickat din fråga till Ira och hoppas svar hinner komma nu innan midsommar. Snälla håll ut och GÖR INGENTING! Absolut inga bantningspiller och ABSOLUT inte bomull, det kan vara livsfarligt!!! Bomull kan kväva och kan innehålla vilka kemikalier och gifter som helst!!!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasyster-sommarjobbaren Angelica
Hej igen!
Jobbdagen är just slut och vi har inte fått något av Ira, men snälla rara håll ut över helgen, okej? Svar är nog på kommande.
Kunde du ändå inte ringa eller mejla eller sms:a Fredrikakliniken, vännen? Man måste inte vara "tillräckligt sjuk" för att prata med dem, det går att tala med dem oavsett hur man själv uppfattar sig själv och fastän man inte skulle vara sjuk alls. Tänk det mera som att gå på årskontroll till tandläkaren fastän man inte har akut tandvärk. Bara prata med dem. Du kan fast kopiera allt du skrivit åt oss och klistra ihop det och skicka åt dem, så blir det lättare och går snabbare. De känner nog till vad Decibel är för något, och vi lovar dyrt och heligt att de lyssnar på dig. Här hittar du igen kontaktuppgifterna till dem https://www.sochv.jakobstad.fi/index.php3?use=publisher&id=1794&lang=1
Sen ett litet PS: när ni klickar i varifrån ni kommer, så syns ju inte det på Decibel. Inte heller om ni är pojke eller flicka eller hur gamla ni är. Det är bara vi ungdomsinformatörer som kan se det. Så det är ingen som känner igen er. Dessutom kommer det ju så himla många frågor hit, så din försvinner nog i mängden för sådana som kanske surfar runt på sajten.
Stooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, Liselott och Angelica igen
Hej gumman! Hur känns det nu? Vi har nu ännu ett svar från vår ljuvliga expert Ira:
Hej!
Som Liselott och Angelica också konstaterade, är det ju jättefint att
du har fått en terapeut! Terapeuten är till för DIG och du skall inte
vara rädd för att uttrycka alla dina tankar och känslor för
terapeuten, du behöver inte vara rädd för reaktionerna för
terapeuterna är utbildade precis för det, att lyssna på och ta emot
också de allra mörkaste hemligheterna.
Dina frågor och tankar i andra inlägget gör mig precis lika oroad som
Liselott och Angelica är. Bantningspiller och bomull skall du absolut
inte använda, det är riskfyllda och direkt farliga tips från internet.
Och framför allt, de löser inte något.
Jag tycker också absolut att du skall kontakta Fredrikakliniken eller
någon annan som har kunskap om ätstörningar. Om du inte vet hur, var
och när, ska du absolut tala om det med din terapeut som kan hjälpa
dig reda ut alternativ. Så som det står i det tidigare svaret, det
finns inget sådant tillstånd som "tillräckligt sjuk" för att du ska ha
rätt att få hjälp. Om mat och ätande, utseende och/eller kropp orsakar
stark ångest, har du klara ätstörningssymptom.
Nu vet jag inte om du verkligen har övervikt eller inte så jag kan
inte och vill inte ta ställning till vikten, men oberoende, är ju
vikten bara en siffra man ser i en manick som kallas en våg. Du är så
mycket mer än en siffra!! Vill du ta hand om dig på matväg, är de
viktigaste hörnstenarna att du äter regelbundet, äter tillräckligt och
mångsidigt. Det klassiska misstaget människor gör är att de försöker
äta så lite som möjligt för att gå ner i vikt, och man kan bara inte
äta mindre än vad kroppen behöver utan följder. En typisk följd är att
man överäter då kroppen pressar en, på grund av att kroppen upplever
ett för litet energiintag som svält. Regelbundet och tillräckligt
ätande håller i gång ämnesomsättningen.
Snälla du, tala om för din terapeut vad du tänker och känner. Bli inte
ensam med dina funderingar och håll dig långt ifrån medel som är rent
av farliga och som för dig djupare in i en ätstörning. Du är alldeles
för värdefull för att forstätta på den stigen!
-Ira