Socker
22.04.2014
Hej! Verkligen super att denna sida finns, man kan känna igen sig i andras problem!
Det är så att jag har ett litet problem... Jag får alltid jätte dåligt samvete när jag äter nåt sött. Fast jag äter 1 godis eller 17. Jag är ganska socker sugen speciellt när jag är hungrig men äter oftast bara socker på helgerna ibland på vardagar också. Jag vet inte varför jag får så dåligt samvete jag är inte överviktig eller så, jag tränar friidrott på fritiden. Har ni tips på vad jag kan äta/ göra istället för att äta sött iallafall på vardagar? Jag har inte alls problem med att äta normala måltider. Tack på förhand! Funderare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej Funderaren!
Jaa-a du, du är defintivt inte ensam om ditt problem! Att vara mer eller mindre sockerberoende är nästan som en folksjukdom idag och forskare säger att sockret är ett myyycket större och dyrare problem än tex att vara nikotinberoende. Men samtidigt är det ju så normalt och accepterat idag att äta en massa sött och att vara sugen på det, att det är svårt att ta det här på allvar. Ibland verkar det ju till och med som om den universala lösningen på allt från trötthet på eftermiddagen till kärlekssorg är choklad ;)
Vi har faktiskt läst en massa om just sockerberoende bla när vi hade månadens tema om Kost, så där finns redan flera faktasidor under rubriken Sötsugen? Där hittar du de flesta förklaringarna och en hel del tips på vad du ska göra istället för att stoppa en godis i munnen. Men vi ska ta några fler tips ännu:
- drick vatten. Det kan lura hungerskänslor och behovet av att "få något i munnen". Te eller saft funkar också, men inte sötat te eller söt saft. Även sötningsmedel gör att hjärnan reagerar på samma sätt som om det vore socker, så fastän man inte får kalorier av tex aspartham eller xylitol, så ger det hjärnan en minisockerkick.
- byt ut det du stillar "snålheten" med till sådant som eventuellt är sött, men som framförallt inte ger dig dåligt samvete. Vindruvor, morötter, nötter - ta en ordentlig rundtur i butikens mathyllor och fundera på vad som kunde funka för just dig.
- försök att skjuta upp tillfället när du tar godiset. Det handlar kanske inte om att ta bort ALLT sött under tex vardagarna, kanske dock mera om att dels inte göra det till en vana och dels att inte göra det så ofta eller mycket.
- försök att fundera på VARFÖR du får dåligt samvete av att äta något sött. Är det mera specifikt sådant sött som anses ohälsosamt, som godis och bullar, eller gäller det även tex vindruvor? Är det en tanke eller ett påstående du "köpt" av någon, tex är det mamma som jämt tjatar om att hon inte borde stoppa i sig sötsaker? Eller är sötsaker en belöning eller en tröst, har du värdeladdat godiset på något vis? Hittar du bakgrundsorsakerna till varför du får dåligt samvete så kanske du kan förlika dig med tanken om att du inte gör något dumt eller svagt när du äter godis? För visst är det så att mat och godsaker är en del (obs naturligtvis inte allt) av det som ska berika vårt liv, ge oss njutning - men det gör det ju inte om man får dåligt samvete för det, eller hur?
Hoppas sötsuget ger med sig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott