sömn piskan
12.01.2015
Hej jag har seriöst problem. Det är så att jag har så svårt att somna. Har påriktigt prövat ALLT!
Och om jag lyckas somna så vaknar jag pånytt och så går huvudet i hundrafemti kilometer i timmen. Tankarna far hit och dit. Grips av ångest får fel i huvudet och vill bara dö. Ingenting hjälper mera. Jag står inte ut hur skall min kropp orka med såhär lite sömn och hur skall man kunna vara glad när man inte fått sömn och hur skall man kunna prestrera bra. J*vla ätstörning som jag har också för mig från all glädje i livet. Ingen vill hjälpa det enda de erbjuder e Yoga varför skulle jag börja på det när jag är kristen och inte håller på med sådana leksaker. Ååååååh fatta nångång de e så otroligt hemskt som en piska åååh!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
19.01.2015
Hej!
Det låter som att du börjar ha rätt så allvarliga sömnproblem. Sömnproblem brukar också vara ett av de starkare fysiska symptomen på att allt inte står rätt till i livet på det mentala/känslomässiga planet - tex är sömnsvårigheter vanliga vid stark stress. Så nu ska du söka hjälp för det här. Gå till en läkare och berätta så utförligt du kan om i vilka situationer i ditt liv sömnsvårigheterna uppstår och vad du själv tror att de hänger ihop med. Du ska absolut nämna även ätstörningen. Läkaren kan sedan hjälpa dig på basen av vad hen anser kunde funka, exempelvis kanske hen rekommenderar såväl sömnmedicin som samtalsterapi. Precis som du säger klarar varken kroppen eller psyket av längre perioder av sömnbrist, så du MÅSTE söka hjälp för det här!!!
Yoga handlar om kroppsliga och mentala avslappningsövningar: man koncentrerar sig mycket på att lugna ner andningen, att slappna av i musklerna, att få stopp på de snurrande tankarna och att lösa spänningar i kroppen. Det mentala/andliga är valbart ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna