Sömnen
28.07.2016
Hej jag är en tjej på 13 år jag går och sover klockan 23:00 och är ännu vaken 02:00 typ varje natt försöker bara att somna men det går inte ibland kan jag sova max 4 timmar jag får sjukt i benen så kan därför inte sova vad ska jag göra och vad kan de bero på? Orolig

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.07.2016
Hej kära orolig
Trist att du inte kan slappna av och få tag i sömnen. Vet du vad som kan vara orsaken till att du har värk i benen? Har du börjat träna massor mittiallt eller kan du ha någon felställning i fötterna som kunde vara orsaken? Det låter som att du kanske borde kolla upp saken på ditt eget Hvc.
Vi har en massa bra infosidor om sömnsvårigheter som du kan läsa HÄR, och HÄR.
Men mitt råd är nog att du försöker ta reda på vad det är som orsakar värken i dina ben. Om du ska få ett hållbart resultat behöver du gå på orsaken och inte bara på symtomen.
Olika avslappningsövningar kan också hjälpa, du hittar många olika på Folkhälsans sidor, HÄR. HÄR, finns mera som du kan pröva.
Antingen bokar du en tid till ditt Hvc för att kolla upp saken eller så kan nog en fysioterapeut, eller naprapath också kolla om du kanske skulle behöva ha inlägg i skorna eller om du är välldigt stel/spänd i musklerna och behöver massage.
Hoppas du hittar hjälp för dina besvär,
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
Skriv gärna i kommentaren om du kommer på något annat som kanske påverkar.