sömnproblem!!
03.07.2014
Nu måste jag få sagt något så jag häver ur mig åt er, även fast kl är mitt i natten,men det stör ju icke er men mig. Jag har ingen sorts rutin på sovandet mera allt bara far i hukka. Jag sover max 3, 4h per natt vilket är allt för lite till mig. Jag är oftast trött en kl 8,9 på kvällen typ när andra ungdomar far ut, då brukar ja fara å sova sover till tolv ett två tiden sedan no more, bara korta knyckar åså e natten över. Jag vet int hur det har blivit såhär, det har aldrig hänt mig något hemskt har underbara vänner, familj osv... Men på natten kan jag inte sova vet ni då börjar jag skriva dagbok, träna, grubbla på en massa saker. Har försööökt allt t.ex. Bytt säng, ställe på säng, kudde, värme, kyla, te, musik, avslappning, medicin allt allt allt är testat. Nu behöver jag hjälp för jag är så trött på detta finns det sömnskolor isåfall tänker jag ta kontakt dit hahha :'(

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
09.07.2014
Hej!
Äschdå vännen, du verkar ha svängt om på din dygnsrytm! Plus, såklart, att du sover aaaaalldeles för lite! Okej, nu när det är sommarlov överlever du kanske att du svängt dygnet upp-och-ner, men du mår inte alls bra av sömnbristen.
Så den ska vi tala om först, för ungdomsinformatören Liselott var nyligen på en föreläsning av en neuropsykolog (Åke Pålshammar, Uppsala universitet, kolla tex här  - och här finns bild på det vi berättar om på sid 5) om förklarade vad sömnbrist gör åt tonårshjärnor. Du har säkert hört en del av det redan, men vi repeterar, för en av de urviktiga grejer som sömnbristen påverkar är förmångan att minnas. Säg att du övar på något under en halvtimme av dagen. Då skapas nya... "pluppar", små armar (kallas spines på engelska på bilden) som är nya kontaktytor för nervcellerna i hjärnan att förmedla info mellan. Men om man inte sover 8 timmar eller mer, så förtvinar de här nya armarna bort under natten. Man minns inte riktigt vad det var man hade lärt sig och måste lära om sig. Har man sömnbrist har man också svårare att koncentrera sig, svårare att prestera, reagerar långsammare, får humörsvängninar, minskad kreativiet... Man blir bokstavligen dummare (mot vad man skulle kunna vara) av att sova för lite! Listan på negativa effekter av att sova för lite är väldigt lång och innehåller tex att folk som ofta har sömnbrist får sämre hy, eftersom cellerna inte hinner förnya sig under vilan, blir lättare bli överviktiga eftersom sömnbristen påverkar matsmältningen och upplever sin livskvalitet som sämre (vem skulle inte det om man ständigt var trött och orkeslös...). Här kan du se en del till. Men en viktig poäng där är att man oftast blir trött, håglös, nere, ledsen, orkeslös och omotiverad av att vara trött, så då börjar man lättare grubbla negativt. Det är lite samma som om man inte ätit ordentligt. Då blir man ledsen och då kan negativa tankar som tex på vikten bli mycket, mycket värre.
Så det är självklart att du ska försöka få upp antalet nattsömnstimmar igen. Och obs, de ska ske under en oavbruten tidsperiod, så det funkar inte att ta tupplurar. Och tonårshjärnor behöver ungefär 9 timmar sömn, inte 8 som det talas allmänt om. Den extra timmen kunde man kanske se som den tid då hjärnan utvecklas och "växer", när man alltså blir smartare och mognare och förståndigare osv, när sinnet utvecklas från barn till vuxen. Det är så mycket du missar nu, vännen! Så försök att se på sovande som något som du FÅR något av, inte något som du tvingas till av tjatande morsor och andra (som vi). Det känns säkert skönt på sätt och vis att vara vaken när världen sover och få pyssla med sådant man gillar, men det är bort från DIG. Det är ett minus av det du kunde bli. Att få njuta här och nu är inte allt, för tänk om det påverkar de närmaste 50 åren av ditt liv, ja mer?
Kanske handlar ditt sovande också till en del om vanor. Visst kanske din kroppsklocka nu säger att du är trött där en 8-tiden, men det gör den för att den är van att gå och sova då. När småbarn svänger på dygnsrytmen så brukar man försöka rucka på den en kvart åt gången, alltså tex försöka lägga barnet en kvart tidigare en kväll, och en kvart till tidigare nästa kväll osv. Men du ska nog istället försöka skjuta upp tiden för när du går och lägger dig ordentligt på en gång. Men hjälp din kropp genom att göra något som du annars inte brukar, så att din vakenhet får hjälp på traven. Så far ut med de andra ungdomarna i den ljusa sommarnatten - ljuset hjälper också hormonbalansen mellan serotonin (vakenhet) och melatonin (trötthet) i din hjärna. Plus att sådant som att ha missat all denna tid med kompisarna när man var ung är kanske något man ångrar som lite äldre.
Man kan också ta receptfritt melatonintillskott om man har svårt att sova, men med tanke på din ålder ska det nog absolut ordineras av läkare i så fall. Hormonerna i kroppen är inget man ska leka med på egen hand. Det kan överlag löna sig att prata med en läkare om dina sömnproblem, kanske kan du nollställa din naturliga sömnrytm med hjälp av insomningsmediciner eller något? Några direkta sömnskolor finns inte här i trakten vad vi vet, men säkert kan du få tips om hur man botar insomnia på nätet. Akta dig dock väldigt noga för att bli inspirerad att vaka mera, det är inget "gäng" du vill höra till för att känna dig annorlunda och speciell...
Försök alltså skjuta upp att gå och lägga dig ordentligt, kanske till en 11-12 (det är en ofarlig förändring), så kan det nog hända att du vaknar betydligt senare. Och försök att somna om om det inte gått mer än en 4-5 timmar, gå INTE upp och tänd någon lampa eller mobilskärm eller läsplatta eller något! Igen, ljuset! Försök att inte röra på dig så mycket så att inte kroppen "vaknar till". Kom ihåg att det handlar om att vänja kroppen vid det nya, så ge inte upp bara för att den verkar vara klarvaken. Låtsas att din kropp är en envis liten baby som inte vet sitt bästa - inte ska man ta upp en baby som inte kan sova heller. Du är herre över din kropp, okej?
Så sov så gott nu vänne, visst!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbaren Angelica