Sömnproblem
09.04.2019
Hej!
Jag är en kille som tycker om att spela på dator, ipad mycket och tv ibland. Men jag undrar om detta stör min sömn, har inte kunnat somna fören 12< dehär skoldagarna fast jag försöker somna ungefär halv 11, känns som jag har abstinens besvär med min telefon, tex om jag lägger mig kl 10 så tar jag fram min telefon automatiskt och kanske kollar ig elr nåt sånt till 11 prick ungefär(det suger men kan inte sluta) jag kan vara framför en skärm ca 5 timmar på vardagar. Okej ganska lång fråga men undrar ennu om ni har några (helst 100) tips på hur jag ska fånga sömnen eller redan bara få motivation att försöka somna tidigare om kvällarna. Tack för mejj:):) #sleepyboi

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.04.2019
Hej!
Jag tycker det är väldigt klokt av dig att tänka över detta och fundera vad du kan göra för att sova bättre. Vet inte om jag har 100 tips på vad du kan göra, men skall försöka komma med några iaf. :)
1.       Nu vet jag inte om du motionerar eller har någon idrottshobby, men om inte kanske det vore en idé att testa på att gå ut på en promenad eller en länk. Som du nämner så spelar du ganska mycket, då förstår jag det som att du inte rör på dig. Kroppen behöver får röra på sig, så det kan du testa.
2.       Försök att få tillräckligt med frisk luft. Denna punkt hänger lite ihop med föregående. Om du går ut på en promenad får du också frisk luft.
3.       Skippa att ta telefonen där kl 10. Ca en timme före du skall gå och sova sätt bort telefonen, släck av tv:n eller ipaden. Förbered dig för att gå och sova.
4.       Äter du ordentligt? Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål?
5.       Det är lätt att börja stressa över att man inte somnar. Ta det lugnt och låt det ta den tid det tar.
6.       Varför inte testa på att läsa en bok eller tidning strax innan du skall börja sova?
Att bryta ett mönster kan ta tid och starta ett nytt, så låt dig och din kropp vänja sig. Jag hoppas något av dessa tips hjälper dig.
Kram, Ida