sömnsvårigheter...
09.06.2014
Hej!
Vad har jag för fel? Jag får ingen sömn om kvällarna, speciellt hopplöst om det åskar, regnar eller blåser. Jag vrider och vänder på mig, går upp och går, är inte på telefonen före ej heller dator och försöker att hålla träningarna mina på eftermiddagen, de kan ju int bero på de sku man ju tycka. Jag har problem att somna före alla andra här hemma, har en super härlig familj inga trauman eller så... Men t.ex. När pappa ser på nyheterna på tv om kvällarna måste jag gå och sova, så jag hinner förrän han är färdig. Hatar att sova, är rädd för mörker livrädd både inom som utomhus. Vill och försöker att inte sova bort, klarar inte av de, mår dåligt av att tänka på det. Mörkerädslan i säg är värst, skrämmande, mörker ger mig ångest, när jag gick i bilskols ännu, cyklade jag en gång dit på morgonen det var mörkt och jag var livrädd, när jag kom fram föll jag ihop, och min bilskolelärare försökte allt för mig, jag berättade åt henne, min rädsla har tagit över i mitt liv, hur får jag bukt på mörkerrädlan? Sömnsvårigheterna? Och hur skall jag klara av att sova borta/ensam? Varför tror ni kroppen reagerade med att jag föll ihop, det var ett otroligt pinsamt ställe, eftersom de bar in mig osv... Ångest, rädslor javet att man kan fara på KBT terapi och snacka me folk terapeuter av alla de slag, har ingen sorts förtroende för dom, ursäkta psykologer men jag har aldrig varit bra bemött där, taskigt sant har jag ju också gaft ätstörningar (anorexi blandat med bulimi) har aldrig fått hjälp av någon, och jag har en vilja att klara mig själv. Vad finns det för självhjälp? Tack för mig, sköt om er alla, ni äger!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
12.06.2014
Hej fina du!
Åååh, det är så frustrerande att inte kunna sova. Sömnen är ju så livsviktig för att vi ska orka jobba och fungera någorlunda under dagarna. Och så är det ju så att när man väl blir medveten om att man inte kan sova så går man också runt och tänker på det. Vilket i sin tur gör sömnproblemen ännu värre. Ett helt säkert sätt att INTE få sömn på är ju att tänka just ”jag kommer inte att kunna sova, jag kommer att vara så trött, jag måste få sova....” – det blir en ond cirkel. Så ÄSCH vad jobbigt om det här har börjat ta kontroll över ditt liv, så ska det inte behöva vara gumman.
Men nog finns det alltid saker du kan pröva! Det är jättebra att du inte kollar på telefonen eller datorn innan du somnar, och det är också jättebra att du inte tränar på kvällarna. Som du säkert vet så har det visat sig kunna påverka sömnen. Har du testat avslappningsövningar? Exempel på sådana finns under våra sidor om ”Hjärnavslappning”, de är VERKLIGEN värda att testa.
Ett mycket effektivt sätt att somna in (men som kräver lite träning) är andningsövningar. Det är egentligen inte svårt alls, det är bara det att vi själva ofta gör det svårt. Den allra mest använda typen av andningsövningar är djupandning. Den funkar så här: koncentrera dig först på din andning. Lägg märke till HUR du andas. Korta, snabba andetag (tecken på stress)? Andas nu istället in genom näsan och känn hur luften fyller upp lungorna, ända ner i magen. Andas sedan långsamt ut – och sen in igen på samma sätt. Försök att BARA tänka på andningen. Det viktiga här är att du inte ska pressa dig till något, gör bara som det känns bekvämt, bakom andningen ligger ingen form av prestation. Försök att göra det här när du ska sova. Lägg dig på rygg och djupandas. Det svåra med det här är som sagt att inte låta tankarna vandra iväg till något annat än just andningen (det går så lätt, vi vet). Och den delen kan behöva lite övning.
Den här typen av andning tränas i något som kallas medicinsk yoga (läs mer om det tex här). Medicinsk yoga har visat sig vara effektivt mot ångest, stress och sömnsvårigheter. Om du vill kunde du kolla upp ifall några sådana kurser ordnas där du bor, det är definitivt värt att testa!!
Det var andningen och avslappningen. Ett annat välbeprövat knep vid sömnproblem är att på något sätt lugna ner sig innan man somnar. För någon kan det här handla om att läsa en bok tills man nästan somnar och för en annan är det bästa att ta ett varmt avslappnande bad innan läggdags. Något som lugnar kroppen helt naturligt är örtte. Också det är verkligen värt att testa. Vi vet att det kanske inte är så jättegott – men det ÄR effektivt.
När vi ändå är inne på ämnet naturliga preparat så finns det också något som heter melatonin. Har du hört om det? Melatonin finns att köpa receptfritt på apoteket (som hälsokost) och det är ganska vanligt att människor använder melatonin vid insomningssvårigheter. Melatonin är en av kroppens helt naturliga hormoner, som reglerar sömn- och vakenhetstillstånd. Nu är det förstås inte bra att ta såna här preparat varje kväll men det kan ändå vara bra för dig att veta att de finns och används.
Du skriver också om att du har mycket ångest som hänger ihop med mörker, och speciellt nattetid. Nu vet vi inte om du testat att sova med lampan på och det visat sig inte fungera? Det kan ju vara svårt att istället somna in då, när ljuset är på och stör. Det du kunde prova på istället är att bara ha på en liten lampa i något hörn av rummet, eller en fönsterlampa ifall du har en sådan. Något som alltså inte akut stör dig utan bara så att rummet blir liite upplyst och mörkret jagas bort. Men som du säkert redan räknat ut så skulle terapi mot din mörkerrädsla vara det allra bästa. Har du funderat över VARFÖR du är så rädd för mörkret? Har något hänt i samband med mörker som kan påverka dig ännu i dag? Som gången då du föll ihop, det är inte ovanligt att man får så starka kroppsliga reaktioner av ångest. Vad fint att du hade din bilskollärare med dig som kunde stöda.
Men nu skriver du ju att du inte är beredd att börja med terapi och det gör oss ledsna. Vännen, ååh, det är så vanligt och så onödigt att folk måste ha negativa upplevelser av en eller två terapeuter/läkare och då väljer att ge upp helt med terapin. Man blir så utsatt när man mår dåligt och man är så sårbar. Vet du, vi skulle önska att du ändå försökte eeen gång till. Du kunde egentligen börja med något så enkelt som att söka hjälp för dina sömnsvårigheter, via din hälsocentral, och bara se vad de säger där. Berätta att du har ångest och mörkerrädslor och att du lider av sömnsvårigheter. Där kan du också ta upp det här med melatonin och se vad de har att säga om det.
Vet du, det I SÄRKLASS VIKTIGASTE när det handlar om samtalsterapi (som KBT-inriktade terapier) är att man kommer överens och trivs med sin psykolog. Och vännen, alla psykologer är inte likadana. Det finns heeeelt fantastiska människor där ute som gör sitt jobb på ett beundransvärt sätt och vi skulle sååå se att du fick träffa en sån människa, så att du fick hjälp – och så att du återfick tron på psykologyrket!!
Tänker du fortfarande ”neeej, jag vill inte”? Vi hoppas att vi har lyckats övertyga dig åtminstone liiiite. Om inte så tänk så här: ifall du inte gör något åt det här inom en snar framtid så finns det risk för att allt bara blir värre och jobbigare. Och visst är det så att vissa lyckas helt ultimat bara med självhjälpsböcker och –knep, men sen finns det också många som inte har nån hjälp alls av det, som istället behöver fundera och reflektera med en annan människa. Du vet inte hur viktigt det är innan du hittat rätt människa. Ge det nu ett försök till, okej? Det skär i hjärtat att läsa om din ångest, vännen, du behöver inte ha det så här.
STOOOR KRAAAAAAAM <3 Ta hand om dig!!!
Hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatören Liselott