Sova över
16.10.2023
Jag ska sova över hos en kille som är 18år och jag känner han via Snapchat, btw är 14 men han och hans kompisar nämnde i samtal något om sex så jag blev lite orolig
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.10.2023
Hej!
Jättebra att du skriver till oss! Jag vill genast säga att här börjar varningsklockorna ringa ordentligt i mina öron. Det finns mycket i din korta text som får mig att oroa mig för din situation. Det finns också en del frågetecken.
Till att börja med, varför ska du sova över hos den här killen? Ska han ha en fest där många människor ska bli övernatten? Kommer det bara vara du, den här killen och hans kompisar? Eller kommer du och han vara helt ensamma hela kvällen? Jag skulle kunna förstå den här situationen ifall han t.ex. hade en stor fest som du och dina vänner var bjudna till och ifall ni alla skulle sova över tillsammans. Dock är det här det enda scenariot som jag skulle tycka att är någorlunda okej.
Har ni någon gång träffats på riktigt eller känner ni varandra endast via snap? Jag skulle avråda varenda människa i hela världen oberoende av kön och ålder att sova över hos någon som dom inte har träffat först några gånger och lärt känna face to face. Det är väldigt riskabelt och kan i värsta fall vara farligt (för precis vem som helst). Om du aldrig träffat den här killen kan du för det första inte veta med säkerhet att han är den han säger att han är. För det andra kan du inte veta om du i verkligheten ens kommer att gilla honom eller vilja spendera mer tid med honom, allra minst om du kommer vilja spendera en natt med honom.
Ibland kan det kännas hur bra som helst när man skickar men sen när man träffas i verkligheten är det bara stelt och obekvämt. Då är det bättre om man bestämt en kort träff på en allmän plats så att man lätt kan ta sig ur situationen om det inte känns bra. Att sova över hos någon första gången man träffas och umgås kan dels vara farligt men också bara obekvämt och jobbigt. Före man tar ett sådant steg är det viktigt att man verkligen känner personen men också litar på hen. Det är viktigt att man har umgåtts förr och att man vet att man är bekväm och trygg i varandras sällskap. Det ska absolut inte finnas ens en gnutta oro i kroppen när man sover över hos någon. Om det finns oro är förhållandet helt tydligt inte på en nivå där det är lämplig att sova över hos varandra.
Det finns absolut ingen vettig orsak till att du skulle behöva sova över hos honom första gången ni ses. En människa som faktiskt är intresserad av dig som person, tycker om dig och bryr sig om dig kommer först att fråga dig på en träff och inte förvänta sig att du genast ska komma hem till dom och sova över. I mina öron låter det som att han vill försäkra sig om att du inte kan komma undan även om du sedan skulle ångra dig och vilja dra dig ur. Han vill sätta dig i en position där du är sårbar så att han lättare kan få som han vill. Jag kan såklart inte veta dessa saker med 100% säkerhet men jag kan lova dig att en människa som vill dig väl och som verkligen gillar dig kommer inte att be dig sova över första gången ni ses!
Det faktum att han och hans vänner nämnt sex är också extremt oroväckande. Det betyder att den här killen är omgiven av människor som tycker att det är okej för en 18-åring att ha sex med ett 14-årigt barn. Det kan också betyda att det är något som inte bara den här killen förväntar sig utan det kan även finnas en del press på honom från hans kompisar. Det låter ju lite som att den här killen redan diskuterat med sina kompisar vad han förväntar sig att ska hända mellan er två och då tänker jag att det finns en risk att hans kompisar förväntar sig att få höra om vad som hänt efteråt, vilket i sin tur kan leda till att den här killen känner högre press att ha sex med dig.
Eftersom du inte lärt känna honom i verkligheten kan du inte veta ifall han är en person som frågar om samtycke eller om han ens kan ta ett nej. Du kan alltså inte veta med säkerhet ifall han är en bra människa som respekterar dig och vill dig väl eller om han är någon som är villig att gå över dina gränser eller till och med skada dig för att få som han vill.
Jag vill vara tydlig med att sex mellan er två inte är okej enligt lag. Han är en vuxen och du är ett barn. I Finland blir man byxmyndig först när man fyllt 16 år, vilket betyder att man får ha sex med en vuxen (person över 18 år). Är båda parterna under 18 år får man såklart ha sex men eftersom den här killen är 18 och du 14 är det inte okej. En sådan situation kan alltså enligt lag klassas som våldtäkt mot barn. Jag ser därför ingen vettig orsak till att den här killen bjuder hem dig att sova över hos honom. Jag har svårt att tro att han har goda avsikter utan i mina öron låter det här som en vuxen som vill utnyttja ett barn som han tror att är ett lätt offer.
Jag förstår att man kan tänka att ni endast har 4-års åldersskillnad och att det inte är så värst mycket men i era åldrar spelar dom åren faktiskt en stor roll. Skulle du vara 18 och han 22 skulle 4 år inte vara ett problem. Men eftersom du är ett 14-årigt barn och han en 18-årig vuxen (i lagens ögon) är skillnaden i mognad och livserfarenhet allt för stor för att ni skulle kunna ha ett jämlikt förhållande där du får din röst hörd och dina gränser respekterade.
Orsaken till att vuxna (personer över 18 år) inte får dejta barn är för den stora risken att den vuxna utnyttjar och manipulerar barnet till att göra som den vuxna vill. Det är extremt svårt för ett barn/tonåring att säga nej till en äldre tonåring eller en vuxen. Även om man som 14-åring känner sig mogen och även om man till och med vill bevisa att man kan vara vuxen, så är man inte det. Den äldre har alltså mycket mer makt över barnet/tonåringen.
Det är tyvärr inte så ovanligt att äldre tonåringar och vuxna tjatar eller tvingar till sig sex av en yngre person. Just av den orsaken att det tyvärr är ganska lätt. En person som tvingar, tjatar, hotar, inte frågar samtycke eller använder sig av någon form av våld för att få ha sex begår en våldtäkt. Ett vanligt exempel på hur det kan låta när någon försöker tjata till sig sex är att dom för det första inte frågar om samtycke före dom rör dig, när du sedan försöker stoppa personen från att röra dig kan hen säga något i stil med “kom igen” eller “Jag trodde att du ville när du kom hit”. Allt det här är exempel på så kallat “tjatsex” och är olagligt.
Sex och fysisk beröring är bara okej om det finns samtycke. Det innebär att personen måste fråga först om hen får röra dig eller ha sex med dig. Allt som inte är ett JA är ett NEJ. Det innebär att du verkligen måste vilja bli rörd eller ha sex och du måste ge ditt samtycke (säga ja) för att personen ska få fortsätta. Om personen tjatar sig till ett “ja” är det också ett övergrepp/våldtäkt. Det är också viktigt att ni är inom samma åldersgrupp och på samma mognadsnivå för att det ska vara okej.
Det som du beskriver i din korta text låter som en situation med extremt hög risk. Hur mycket du än gillar den här killen och hur fin och snäll han än verkar på snap är han inte värd risken som du håller på att ta. Man ska som sagt absolut inte sova över hos någon första gången man ses oberoende av ålder och kön, för sanningen är tyvärr den att det tar lång tid (längre än man skulle tro) innan man verkligen känner en människa och vet vad för sorts person hen egentligen är. Det kan hända att han till en början verkar snäll och vänlig men tro mig det kan ändra snabbt. Då är det viktigt att du befinner dig på en plats där du kan komma undan om du behöver. Man ska alltid träffas på en allmän plats först och man ska också helst berätta för sina vänner eller föräldrar vem man träffar och var. Du måste hålla dig själv trygg och om du själv känner att du börjar oroa dig så ska du lyssna till den känslan.
Nu förstår jag ju att det kan kännas jobbigt att berätta för honom att du inte längre kan sova över hos honom, men det är ändå bättre än att du riskerar din säkerhet. Förklara för honom att du inte är bekväm med att sova över och att du hellre vill att ni träffas först några gånger på en allmän plats. Om han försöker tjata eller blir sur så vet du att din magkänsla stämde. En bra kille kommer förstå exakt varför du inte är bekväm och kommer att acceptera det. Om han inte gör det eller om han försöker tjata, manipulera eller ge dig skuldkänslor över att du inte sover över vet du exakt vad han är för en person. Då vet du att han inte hade goda avsikter när han bjöd hem dig och då vet du att du har skyddat dig själv från en person som ville dig illa. Då kan du vara stolt över dig själv och bryta kontakten med gott samvete.
Jag vet att mitt svar kan vara skrämmande och jobbigt att läsa men det är viktigt att du förstår hur riskabel en sån här situation kan vara. Det är också viktigt att du förstår att inte alla människor är trygga och vill dig väl. Jag vill också att du lär dig hur du ska lägga märke till när något inte är helt okej och hur du ska se varningssignalerna på att någon försöker utnyttja dig. Med mitt svar försöker jag inte säga att den här killen med säkerhet är en dålig människa men på basen av det du skriver ringer mina varningsklockor tillräckligt mycket för att jag ska oroa mig. Det jag främst vill säga är att situationen låter allt för osäker och riskabel för att inte varna dig för vad som kan hända. Det finns helt enkelt allt för många “röda flaggor”.
Om du trots allt väljer att sova över hos den här killen även fast jag verkligen inte tycker att det är en bra idé är det jätteviktigt att du har en plan för hur du ska ta dig därifrån ifall det börjar kännas obekvämt. Ha gärna en förälder, kompis, syskon eller någon annan trygg vuxen som du pratat med på förhand som kan hämta dig snabbt ifall något inte känns helt okej eller om du börjar få en konstig känsla i magen. Det är jätteviktigt att någon vet var du är och med vem. Det är också viktigt att du har personer som vet att dom ska hålla koll på telefonen hela kvällen/natten ifall du behöver hjälp.
Kom ihåg att du är en otroligt värdefull person. Du förtjänar att vara trygg och bekväm med en partner och du förtjänar en partner som prioriterar din fysiska, psykiska och sexuella säkerhet. En partner som inte tvingar dig att gå över dina gränser eller vad du är bekväm med. Du ska aldrig göra något som du inte är 100% bekväm med och kom alltid ihåg att lyssna till din magkänsla. Du får alltid säga nej och kräva att din vilja och dina gränser respekteras. Din kropp är bara din och ingen annan har rätt att bestämma över den. Om någon försöker röra den måste du ge tillstånd först. Tänk dig att din kropp är som ett museum fullt med värdefulla saker. Skulle någon börja röra alla tavlor och skulpturer i ett museum skulle dom snabbt bli utslängda och bannlysta från muséet. Samma sak gäller din kropp. Om någon börjar röra dig utan ditt samtycke har du all rätt att “kasta ut” dom och aldrig “släppa in” dom igen.
Jag hoppas verkligen att du lyssnar till dig magkänsla och tar det som jag skriver på allvar. Jag hoppas att du håller dig själv trygg och inte sover över hos den här killen och inte låter honom övertala dig att göra något som du inte är 100% bekväm med. Kom ihåg att det finns trygga vuxna i din närhet som du kan vända dig till ifall du oroar dig eller är osäker på om något är okej eller inte. Det kan vara föräldrar, syskon, vänner, lärare, ungdomsledare, hälsovårdare, skolpsykolog eller skolcoach. Du får också gärna skriva hit till oss på Decibel. Vi finns här för att hjälpa och stöda dig oavsett vad.
Kram,
Rosanna