Stört?
17.05.2015
Jag har en störd fetisch för ärr och sår. När jag får ett sår vill jag ha kvar det så länge som möjligt för att folk ska se det. Ju större sår desto bättre. Jag är stolt över de ärr jag har. Jag tror väl att folk ska tycka jag är tuff på nåt sätt för att jag har ärr? Ibland har det gått så långt att jag försökt skapa ett sår bara för att .... Vissa gånger har jag markerar små sår med tusch för att de ska se grovare ut. Det här är fan stört. Har jag typ en sjukdom i huvudet? Lulu

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.05.2015
Hej!
Vi har skickat din fråga till kuratorn Janina, svar är säkert på kommande.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Äsch, nu meddelade Janina att det är superstressigt nu strax före skolavslutningen - men vi vill ju inte att du ska behöva vänta på svar ända till juni heller.
Så vårt förslag är att du funderar igenom VARFÖR du gillar sår och ärr. Det brukar vara grundfrågan inom psykologin. Vad är det för behov det fyller i dig? Är det som du skriver att du vill att andra ska tycka att du är tuff? Varför är just det tufft i dina ögon och vad är det du vill ha ut av att andra tycker du är tuff? Kunde du hitta något vettigare sätt för att få samma behov tillfredsställt, något som inte lämnar spår länge efter den dag du behövde andras uppmärksamhet/bekräftelse på att du är tuff? Något som inte skadar dig själv?
Personligen tror vi inte att det är något fel med dig, vi gissar mera att det här bara är ett uttryck för något behov du har. Typ som ett symptom eller en viss metod du använder. Och att det kan vara en övergående fas, att du alltså kan hitta något annat som ger dig det du vill ha på ett smartare, hälsosammare sätt.
Vad tror du om att kolla på nätet lite om kognitiv beteendeterapi - det sägs att den brukar hjälpa bra mot tex nojor, tvångsbeteenden, fobier och tankar som hamnat snett. Eller gå till din skolkurator, hen kan säkert hjälpa dig med att hitta behoven och skapa nya svar på dem.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna