Svälja tabletter
26.04.2014
Hej, Decibel!
Alltså jag lider av hemsk acne, hela min rygg är full och jag ska ju ha klänning på skolavslutningen = mina finnar kommer synas. Vi har köpt tabletter på apoteket som ska tas 2 ggr/dygn men jag klarar inte av det. JAG KAN VERKLIGEN INTE SVÄLJA TABLETTER OCH JAG VERKLIGEN MÅSTE GÖRA DET! Har googlat på hur man lär sig svälja tabletter och har testat med yoghurt men det går inte. :(
Snälla vad ska jag göra? Hoppas på snabbt svar!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.05.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta lite på svar, men här är rusning nu, både med mycket frågor och ett tungt månadens tema. Men hur har det gått, har du fått ner tabletterna?
Som du sett, så har du hunnit få lite råd genom kommentarskrivaren, men nu när vi forskade mera om svårigheter att svälja tabletter, så hittade vi bla följande sida, där det förklaras varför vissa sorter måste sväljas hela. http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Medicin-som-man-tar-genom-munnen/
Troligen har du alltså en sådan medicin nu som inte får delas, krossas eller blötas upp. Får du absolut inte ner den, så måste du nästan be din läkare om en annan typ av medicin istället.
Men ett litet obs! Att ha "omöjligt" att svälja tabletter KAN höra till de saker som vi själva gör omöjliga. Ibland kan man liksom haka upp sig på en tanke, typ "det här bara gååår inte, det ÄR omöjligt" - och så samarbetar kroppen inte alls. Tanken och känslorna påverkar så mycket att kroppen liksom lyder dem istället för att göra något naturligt. Ibland kan känslorna påverka, tex för att man någon gång upplevt obehag när man svalt något, eller bara blivit uppskrämd av tex vanliga påståenden som "ta inte så stor tugga så att du stärvar". Naturligtvis kan folk helt naturligt ha trånga halsar eller matstrupar, vi menar bara att tankar och känslor kanske kan påverka din förmåga att svälja? Vad tror du, kan det vara möjligt?
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Lena