Svår nervositet
05.07.2015
Hej!
Jag har det väldigt svårt med nervositet. Jga kan inte ens gå på restaurang med vänner utan att börja skaka och få stora hjärtslag. Kan knappt köpa i butiken för skakar så mycket i handen. Vad ska jag göra för det börjar bli jobbig nu :(?
Fråga 2: jag

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
08.07.2015
Hej!
Äschdå, det är inte kul när livet begränsas av nervositet. Men det är inget obotligt ohjälpligt problem, det går absolut att träna på det och få bättre kontroll över nervositeten.
Inom psykologin så brukar man så där grundläggande mena att visst finns det de som är lite mer nervösa till naturen, på samma sätt som det finns de som är öppnare, modigare eller mer sociala till personligheten. Men att det viktigaste är ändå den miljö man lever i: hur uppmuntrad man blivit att våga trots att man är nervös, hur mycket övning man fått tex i att vara i sociala sammanhang, vilka rollmodeller man fått tex i familjen, hur mycket man låtits välja "den enkla vägen", vilken kultur man lever i osv. Vi tar lite exempel ur hatten. Säg att man hade en lärare i lågstadiet som var jätteduktig på att uppmuntra alla att sjunga i kör och framträda, så då fick man ju både övning i att göra något man var nervös för, erfarenhet av att det inte alls behöver gå käpprätt åt skogen, stöd av de andra där och identitet bara genom att ingå i en grupp, självförtroende ("jag KAN det här") och beröm som förstärkning. Men om man istället har hela halva familjen som säger att de är blyga och som hela tiden låter en slippa sådant som att tex ringa och fråga om sommarjobb själv, ja då förstärks ju bara nervositet och blyghet.
Nå, oavsett vad man fötts som och hurudan omgivning man än har, så kan man träna bort sin blyghet. Försök att se det som en givande utmaning att träna istället för att fokusera på själva nervositeten och alla tillfällen då du är nervös - eller kan bli nervös - eller varför du blir nervös. Och minns att ta små steg, ingen blir en mästare över en natt. Försök däremot att göra något smått som du är lite nervös för varje dag. En liten övervunnen nervositet varje dag. Ring någonstans för att fråga hur länge de har öppet, gå ensam genom en restaurang full med folk, fråga en okänd på gatan vad klockan är - i den stilen.
Och nu har du säkert tid i sommar att surfa runt på nätet efter de miljoner tips som finns för hur man kan råda bot på sin blyghet eller nervositet. Eller låna en bok på bibban. För vi kan ju ändå inte riktigt veta vilka knep som funkar för just dig. Tex berättade en kompis just att när hon ska prata inför folk så brukar hon föreställa sig att människorna är hundar istället, som sitter och flämtar och villigt lyssnar. Och sura gubbar är typ bulldoggar som lyfter benet och pissar på bordsbenet. Det funkar för henne - men är du rädd för hundar är det ju inte tipset för dig. Så skaffa dig många tips och börja prova dig fram. Som sagt, fokusera INTE på att intala dig hur nervös du är, spendera inte tid med att oroa dig inför nya situationer eller sådana du kan känna dig nervös för och satsa på små små steg och mål!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna