tandhataren
13.10.2014
Hej Decibel!
Mitt allmänna käk tillstånd går bara nedåt mer och mer. Jag har skrivit före som tandhataren så då kanske ni får en bild på vem jag är. Men iallafall så har den lm activator jag har på natten och 2h på dagen förändrat min käke så den ändrat från öppet bett och djupt bett till ett mer normalare bett. Nu kan jag knappt äta och det är tungt att leva med detta. Jag hamnar kanske börja med näringsdrycker eftersom min vikt gått ner så jag blivit rejält underviktig åh detta är faktiskt ett stort problem!!!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.10.2014
Hejsan, vi lider med dig. Vissa av oss har också haft tandreglering :(
Vi ska höra med en av våra tandexperter och se om hon kan ge dig några tips eller råd för att orka vidare. Det blir fint sen, det vet du säkert. Men såklart kan man känna att man vill ge upp under resans gång. Håll ut så kommer mera svar här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna som idag är glad att jag genomlevde åren med diverse metall och draganordningar i munnen ;)
Hej, vi har tyvärr inte fått några fler svar på din fråga :(
Men om du tycker att du får jätte svåra problem med din tandreglering så borde du prata med tandläkaren som gjort tandregeleringen. Det kan ju hända att den inte riktigt passar eller att den kan går att "fixa till" lite så att det blir bekvämare att användan den. För det är ju inte meningen att man ska få mera besvär av att använda den, det är ju meningen att man ska bli hjälpt. Men det är jobbigt i början när tänderna ska vänja sig vid ett nytt bettsätt och kanske också flyttas lite. Det gör ont och känns obehagligt, om någon säger nåt annat så ljuger de ;) Jag vet och minns hur det var fast det är typ 30 år sen ;)
Försök att hålla ut och ge inte upp, tänk på hur fint och snyggt det kommer att bli sen. Kanske är det redan bättre eftersom det ju tyvärr gått en tid sen du ställde frågan.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna som vet hur det är <3