Tankar om mig själv
14.05.2015
Hej!
Jag undrar hur ska man göra för att börja tycka om sig själv? Jag undrar ifall man står och speglar sig mycket kan det göra att man blir missnöjd med sitt utseende? Jag undrar hur man ska göra så att ett kontrollbehov minskar/försvinner? Om man rör håret ganska mycket, blir det fetare då?
Jag vet det blev många frågor men jag kände att jag måste skriva av mig. :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.05.2015
Hejsan :)! Oj vilka funderingar du har. Känner du dej lite vårdeppig, vännen?
Jag tar din mest konkreta fråga först: Ja om man rör i håret mycket med händerna så kan det bli fetare. Huden på händerna är alltid lite fet och inte alltid helt ren heller. Vilket för att håret blir/ser fetare ut. Gå regelbundet hos frissan, tvätta håret varannan - var 3. dag och fråga din frissa om råd med goda hårvårdsprodukter som passar ditt hår. Så får du bäst slutresultat.
På basen av dina funderingar och frågor får jag känslan att du skulle behöva jobba lite med din självkänsla och ditt självförtroende. Hur tycker du att det låter? Öva i att lära dej att tycka om dej själv, man behöver inte vara perfekt - good-enough duger jättebra. Men det är en konst att tycka att man är tillräckligt bra ifall man har ett starkt kontrollbehov! Det starka kontrollbehovet är ofta förenat med stor portion självkritik och då förlorar man ju alltid... Vi här på Decibel har ju märkt att speciellt bland unga tjejer så syns den svaga självkänslan och det dåliga självförtroendet tydligt. Därför har vi försökt göra ett infomationspaket. Om självkänsla kan du läsa om här. Det finns mera att välja i vänstra spalten. Och om självförtroende här. Och jättemånga fina tips här.
Sen är jag själv ju helt KBT frälst, dvs Kognitiv Beteende Terapi. Om du tycker om att läsa så hittar du massor med KBTböcker på biblioteket om KBT och självkänsla, KBT och självförtroende, KBT och kontrollbehov, KBT och självacceptans osv osv. Jag tror du skulle må bra av att läsa lite sådana böcker och göra övningarna.
Till sist men inte minst din kommentar: "Om man rådfrågar andra för mycket gör det att man blir osäker på sin egen förmåga?" så där skulle jag vilja svänga på det. Är det inte snarare så att du frågar andra för att du är osäker på din egen förmåga?! Om du är säker på dej själv så skiter du i vad andra tycker och tänker... Men i viss mån behöver man förståss fråga för att visa intresse och respekt för andra i sin omgivning. Men att lära känna sig själv och veta vad man tycker om och att veta var man står är också en sak som kommer med åren, det kallas livserfarenhet. Tänk tillbaka på val du gjorde för 5 år sedan - skulle du göra likadana val idag? Så förstår du nog... Men vi gör våra val i nuet utgående från det vi vet och kan och de beslutena får vi sedan lära oss att leva med...
Upp med hakan tjejen - du håller på att bli vuxen! Det är en process att frigöra sig och känna att man klarar av att stå på egna ben - och att de egna benen bär en genom livet.
Styrkekram,    Annika        barnmorska - hälsovårdare