Törstig
22.01.2014
Jag har den senaste tiden varit fruktansvärt törstig. Jag började för några månader sen att ställa en 1.5 liters vattenflaska i vardagsrummet och jämt ha den påfylld för jag drack så dåligt. Senaste veckan har jag varit extremt törstig, lite dom när man är bakis, man dricker men det släcker inte törsten. Jag dricker minst en flaska om dagen, ännu mer nu. Läste någon liknande fråga här och svaret var dels att det kunde ha att göra med saliven, vilket inte är fallet för mej eftersom tandläkaren alltid sagt att jag har brasaliv, inga hål. Jag äter vitamintillskott, som jag dock glömt att ta lite då och då, jag är inte anorektiker. Min syster har däremot varit insulinresistent, vilket kan leda till diabetes. Annars finns ingen diabeteshistoria i våran släkt. Har inte märkt av några andra tecken heller som kan tyda på de. Varför är de såhär? Jag tror inte jag är stressad heller. Äter inga mediciner, förutom omeprasol för något okänt magont jag brukar ha. Smulan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej Smulan!
Vet du, det låter inte rikigt normalt att vara törstig hela tiden och inte kunna släcka törsten. Vore vi du skulle vi nog uppsöka läkare och be dem undersöka både det ena och det andra. För det finns ju tyvärr ganska många sjukdomar som har törst som ett av symptomen - inte bara diabetes eller förstadier till diabetes. I bipacksedeln till Omeprazol stod inte heller törst som en av de vanligare biverkningarna (bara muntorrhet och ökad svettning på sällsynta biverkningar), så det kan nog hända att något är på tok. Exakt vad är dock omöjligt för oss att säga. Visst kan man vänja kroppen vid att dricka hela tiden - så att man också känner mera törst än tidigare - men det låter ändå lite oroväckande. Gå till läkare, tycker vi!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna