träna
09.01.2014
Hejj! Jag vill börja träna men ja undrade några saker! 1.Hur ofta ska man duscha,om man tränar varje dag för man ska ju inte duscha alla dagar har jag hört! 2. Är det viktigt vad man äter och vad ska man undvika? 3. Är det bra för kroppen att träna varje dag eller ska man hålla paus ibland? Tacksam för svar(: xoxo

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
13.01.2014
Hej xoxo!
Vad roligt att du hittat motivationen till träning! :) Bra att du frågar om saker som du funderar på, fråga gärna mera om något blir oklart.
1. När man tränar och svettas så är det nog bra att duscha efter träningspasset, även om man tränar varje dag (och speciellt om man svettas då man tränar). Det man däremot kan tänka på är hur "grundligt" man duschar, beroende på hur svettig man blivit. I vissa fall kanske man bara behöver skölja av kroppen och kanske inte tvätta håret eller underlivet, i andra fall behövs nog både tvål och schampoo. Kanske man också kan skippa morgonduschen om man vet att man ska träna på kvällen? Eller skippa hårtvätten på kvällen och ta det vid morgonduschen efter träningen följande morgon?
Men du har rätt i att det inte är så bra att tvätta sig för ofta - för hela kroppen är emot att duscha mer än en gång per dag, hudens skyddslager tvättas ju bort av tvål så att den måste överkompensera (gäller framförallt hårbotten, man får fetare hår ju oftare man duschar) eller så blir huden så torr att man kan få torrhetsutslag eller blir känsligare överlag tex mot tvättmedel osv. Dessutom skämmer folk bort sina kroppar med bodylotion, så ju mer de duschar och sedan smörjer, desto svårare har kroppen att hitta balans.
Så tvätta dig efter träningen, men tänk på hur "noga" du gör det.
2. Ja, det är nog viktigt vad man äter - men det är viktigt också för dem som inte tränar! Så du behöver inte fästa extra uppmärksamhet på vad du äter bara för att du tränar, du ska göra det annars också för att må bra! För dem som tränar gäller alltså samma saker som för "vanligt" folk: Ät regelbundet (mellan 3-4 h), ät mångsidigt. Gärna fullkorn istället för vitt mjöl, mycket frukter och grönsaker etc. Föredra hemlagat och husmanskost istället för skräpmat och sötsaker, men du kan nog med gott samvete
unna dig tex en dag i veckan då du äter något gott.
Något du kan tänka på är att äta något genast efter träningspasset (eller åtminstone inom 30 minuter). Då återhämtar du dig snabbare och du får det mesta ut av träningspasset. Bra exempel på mellanmål efter träningen är banan eller kvarg.
3. Nej, det är inte bra för kroppen att träna varje dag. Det är allmänt att tro att man får bättre kondition ju mera man tränar - men så är det faktiskt inte! Visst, man ska träna för att kunna utvecklas, men det är faktiskt i vila som konditionen stiger, inte genom att träna dagligen året runt. Kroppen behöver också få återhämta sig efter ansträngningen så man måste alltså vila också för att musklerna ska återhämta sig och byggas upp.
Träna gärna, men ha vilodagar också och lyssna på din kropp, det är bara du som vet när du borde vila.
Lycka till med träningen!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott