Trimmer
08.07.2015
Hej jag sommarjobbar med att trimma gräs för staden. Jag har fått en jävla huvudvärk efter jag trimmar och jag funderar om det kan vara av avgaserna/röken som kommer från den? Hur farligt är det och kan jag motverka det? Ingen som gav mej instruktioner har nämnt det. Kalle

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.07.2015
Hejsan, Kalle
Jag skulle tro att din huvudvärk kommer från nacken. Du blir säkert spänd i nacken av trimmandet och så tar det sig uttryck i att du får huvudvärk. Jag tror att det skulle lätta om du får någon som kan massera dig lite i nacken och på axlarna. Liniment och tänjning kan också lindra lite. Jag tror inte att det är av avgaseran, det borde ju inte komma så jätte mycket avgaser heller från en trimmer.
Det är inte farligt i sig, men såklart inte kul att ha huvudvärk. Burana eller något liknande kan också hjälpa för stunden. Med tiden blir säkert dina axlar och nacken van med trimmandet och så kanske du inte får sån huvudvärk mera.
Massage är nog det bästa och att tänja och sträcka på nacken, inte trimma så länge i gången utan hålla lite pauser mellan. Om det är möjligt skulle det vara bra om du inte behövde trimma varje dag, men det kanske hör just till dina rbetsuppgifter.
Jag tror inte att den som gav dig instruktioner kom ens att tänka på att du kanske skulle få huvdvärk av att trimma. Alla får det inte men välldigt många. Speciellt om man redan från förr har lite spänt i nacken.
Försök med massage, antingen att nån där hemma masserar eler så bokar du in dig till en massor. Om det inte hjälper kan du nog boka en tid till Hvc så kan de kolla upp dig också.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna