Trött
08.09.2014
Hej! Nu på senaste tiden kan jag bara helt plötsligt bli jätte trött, först ena stunden sitter jag vid bordet helt pigg men efter en stund ligger jag och halv sover och måste åka och sova i en timme eller något, det kan komma flera gånger på en dag och det är jobbigt att bli så trött på en gång hela tiden. Är det normalt eller? Tack för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2014
Hej.
För en person i växande ålder kan det vara helt normalt att man känner sig väldigt trött ibland. Speciellt nu då det är höst och skolan har börjat igen. Men det kan också vara ett tecken på någon obalans i kroppen, t.ex. lågt hemoglobin eller problem med blodsockret eller sköldkörteln.
Jag tycker därför att du skall kolla upp saken för att se till att allting är som det ska. Du kan börja med att gå till din skolhälsovårdare och kolla ditt hemoglobin och ditt blodsocker. Det kan hända att skolhälsovårdaren kan lägga in andra remisser till dig så att du kan gå på ett "riktigt" blodprov också, men om hon/han inte kan det så tycker jag att du skall boka tid till en läkare som kan göra det.
Det är alltid bättre att ta reda på dessa saker så fort som möjligt. Om proven inte visar någonting så behöver du ju inte oroa dig, och ifall att de skulle visa att någonting är fel så får man ta tag i saken.
Sköt om dig!
Tessi