Undersökning??
21.01.2015
Hej! undrar vad man gör när man skall på undersökning för man bott i ett mögligt hus? vet att man ialafall tar blodprov. röntgar de även lungorna? och syns det att man rökt i lite på 1 år? Santtudafakk
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Svar:
Hej och tack för din fråga.
Din fråga gäller ett mycket specifikt ämne. I din frågan kom det inte tydligt fram om du redan vet att du ska på undersökning, men jag förstod så. Du kunde kontakta i förväg stället dit du ska på undersökning. Personalen berättar säkert gärna mera om undersökningen. Vilken typ av tester och undersökningar de gör, beror mycket på vilka symptom du har.
Rökning orsakar olika symptom och förändringar i kroppen som man kan se med tiden i röntgen.
Du kan läsa mera om mögelskador t.ex från föjande webbsidor:
http://www.hengitysliitto.fi/sv/andningssjukdomar/mogelutsatta
http://www.hengitysliitto.fi/sv/andningsluft/inomhusluft
Om tubak och vad rökning innebär, kan du läsa mera på webbsidan:
http://www.decibel.fi/information/alkohol-tobak-and-droger/tobaksprodukter
Med vänlig hälsning,
Mika - Ungdomsliv.fi