Urinvägsinfektion och depression?
14.04.2014
Hej, har under flera års tid haft återkommande urinvägsinfektion och sjukhuset börjar kännas som mitt andra hem. Jag tar nu en antibiotikatablett varje gång efter samlag men har ibland "känningar"(en sorts svidande men inte outhärdlig känsla) trots detta, dock går det om efter några timmar.Har redan i år haft 3 urinvägsinfektioner på 4 månader... Det som är mitt problem är att snart är antibiotikan slut och jag är livrädd för att få urinvägsinfektion igen och måste gå igenom samma helvete.Jag försöker göra allt för att inte få uvi (kissa efter sex, dricka mycket, extra c-vitmainer etc.) Detta gör att jag varje dag funderar och tänker vad jag ska börja göra och har nästan ångest över att ha sex med min pojkvän. Jag har pratat med honom men det känns inte som om det räcker. Varje dag känner jag mig ensam och har en sorts orolig känsla inom mig, ofta förrän jag ska gå och sova. Jag skulle vara jätte tacksam för svar eftersom jag inte vet om detta är normalt eller om det är någon slags depression. Isf vad ska jag göra som näst?? orolig tjej26
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi svarar
15.04.2014
Hej.
Det är en jobbig sjukdomsspiral du befinner dig i. Vissa människor är mer benägna än andra att drabbas av urinvägsinfektioner, och på grund av upprepade infektioner och antibiotikakurer har din "goda" bakterieflora inte hunnit återhämta sig innan du pånytt får en infektion.
Urinvägsinfektionerna uppstår p.g.a. främmande bakterier som tar sig upp via urinröret till urinblåsan eller ända upp till njurarna. Om man har en benägenhet att få urinvägsinfektion är det viktigt att man, som du vet:
1. dricker mycket och kissar ofta. Genom att dricka mycket och kissa ofta spolar man urinvägarna rena. Som du antagligen redan vet har det även visat sig att lingon och tranbär kan hjälpa till att hålla urinvägarna friska.
2. tvättar sig och kissar både innan och efter sex. Sex medför ju dels en viss irritation på slemhinnorna i slidan vilket i sin tur leder till större risk för bakterier. Men sex gör även att bakterierna lättare flyttas från ett ställe till ett annat, varför e-coli bakterien är en vanlig orsak till urinvägsinfektioner. (E-coli finns normalt i tarmen, men förekommer även runt ändtarmen. Därför är det bra att tvätta sig innan sex.)
3. undviker att bli nedkyld. Undvik alltså att sitta på kalla underlag eller gå omkring i våt simdräkt. Badtunnor är inte heller någon god idé för kvinnor med benägenhet för urinvägsinfektioner.
4. försöker sköta om sin hälsa i övrigt. Det är bra att du tar C-vitamin för det hjälper till både med pH-värdet och att hålla kroppen frisk i allmänhet. Ju friskare kroppen är desto bättre motståndskraft har den mot alla elaka bakterier.
Jag tycker att det låter som att du har blivit så rädd för att pånytt få urinvägsinfektion att du just nu är lite deprimerad. Det är inte ovanligt att problem börjar kännas jättestora då man är ensam om dem och inte vet vad man skall göra och det känns som att andra inte riktigt förstår. Det är synd att du känner ångest och oroar dig, och huvudsaken just nu är att vi lyckas löra dethär problemet så att du igen kan slappna av. Det jag föreslår är att du pånytt skulle boka tid till en läkare eller gynekolog (pust! jag vet, men vi måste börja någonstans och då är läkaren ganska central..). Det skulle vara viktigt att genom en gynekologisk undersökning kontrollera hur dina slemhinnor ser ut. I vissa fall kan en könssjukdom, t.ex. klamydia, vara orsaken till symtomen, men jag antar att könssjukdomar har uteslutits? Jag vet ju inte om du har varit på ultaljudsundersökning av urinblåsan och njurarna? Men det skulle kanske finnas anledning att göra det.
Du skriver att du nu tar medicin vid varje samlag för att inte få urinvägsinfektion. Det finns även de som tar mediciner varje dag under några månader för att slemhinnorna skall hinna vila upp sig, så det kunde kanske också vara ett alternativ ifall du inte redan har testat det. Många kvinnor har också fått hjälp av tranbärskapslar som man får köpa på apoteket utan recept. En bra läkare/gynekolog skulle även förstå den psykiska sidan av detta, och hur tungt det är för dig att gå och oroa dig hela tiden. Jag tror att ångesten och oron i dig skulle släppa bara du fick hjälp med det fysiska, men skulle det visa sig att "rädslan" för sex och oron håller i sig så skulle det kanske vara bra att tala med någon? För det kan du isåfall också få en remiss av läkare. Beroende på om du går i skola eller jobbar kan du även vända dig till din hälsovårdare som kan styra dig vidare till rätt människor för att du skall få hjälp. Det är bra att du har berättat om problemet för din pojkvän, men det kan vara svårt för honom att förstå eftersom det trots allt inte är han som blir sjuk. Jag tycker hur som helst inte att du skall fortsätta fundera på dethär ensam, utan boka tid till antingen läkare/gynekolog eller till din hälsovårdare för att problemet skall bli löst och du skall få hjälp.
Hoppas att det reder upp sig!
Tessi
Hej
Jag tycker att du behöver definitivt en tid till en urolog, som ju är specialiserad för sånt här. Antingen tar du en tid till privat urolog eller begär en remiss till sjukhusets urolog via egen hvc. Snabbare går det privat. En urolog är det du behöver, han/hon kan hjälpa dig!
mvh, barnmorska/sexualrådgivare Kristiina