Vad är felet?
24.07.2014
Hej jag är en 13 årig flicka på 146cm och 35kg som undrar vad jag har för fel. Det är så att jag inte kan somna om kvällarna, för jag har så värk i benen. Vad är detta? Något farligt? Jag börjar bli otålig snart!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.07.2014
Hej, det låter lite som att du kanske har växtvärk. Men det kan också vara värk i benen som inte alls har något att göra med att du växer. Nu vet jag ju inte om du tränar mycket och om det har nåt samband med det eller om det kan komma bara sådär utan att du gjort nåt speciellt under dagen. Att det känns mest på kvällen när du ska gå och lägga dig beror nog på att du ju slappnar av då och hinner på ett annat sätt känna efter. Det är också tyst och lugnt runt omkring dig så det finns inget som stör. På dagen är det så mycket annat runt omkring så man kanske inte ens hinner märka att man har värk.
Värk kan komma av många olika orsaker. Överansträngning, kramp eller om man någon gång skadats på något sätt. Kyla eller drag kan också vara en orsak.
Man kan lindra värken med massage och att sätta varma sockor eller benvärmare på innan man går i säng. Man kan bra använda något liniment att massera med, som får igång cirkulationen och värmer lite. Värk medicin borde ju också funka, men det vill man ju inte använda dagligen.
Om problemen fortsätter och inget hjälper kan det vara bra att boka en tid för undersökning. På ditt Hvc. Men jag skulle inte tro att det är något farligt.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna