Vikten
28.11.2022
Hejhej! Jag tycker att jag väger mycket. Det kan vara för att alla mina kompisar är så smala osv men jag tycker också att jag är rund om magen. Vad är den "normala vikten" för en i min ålder och längd? Är ca 160cm lång och väger något på 43kg. Bollen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2022
Hej,
I den ålder där du är just nu är det vanligt att man jämför sin kropp mycket med andras, vilket ofta kan ge en lite fel uppfattning om hur man ser ut eftersom alla är på så väldigt olika staider i sin pubertetsutveckling. Jag gissar att dina vänner tänker helt samma sak om din kropp som du tänker om deras kroppar. Jag vet förstås inte hur du ser ut, och att bara veta längden i förhållande till vikten säger ganska lite, men på basen av det väger du lite för lite - så det är onödigt att du stressar över den saken och du skall inte gå ner i vikt eftersom all den energi du får i dig behövs för att du skall kunna utvecklas normalt.
Lägg istället din energi på att lära dig att acceptera din kropp och att göra det bästa av den kropp du har. Att utstråla att man är nöjd och trivs med att vara den man är är det som gör att människor uppfattas som attraktiva, och det är ju inte meningen att vi alla skall se likadana ut. Ät, vila och rör på dig lagom mycket och njut av din friska och starka kropp!
Kram,
Tessi